JADILAH SEORANG LELAKI


Foto: JADILAH SEORANG LELAKI 

Jadilah seorang lelaki   beriman,yang mengerti erti taqwa dan menghayati kehidupan beragama ini.  Kelak dalam hidupmu menggarap ilmu dari setiap taman-taman Syurga lalu meraih makrifah.

Kelak jadilah kau lelaki yang bertaqwa  lalu meniti kehidupan  dengan hati yang berpaut kepada  Allah. Tegar solatlah sekhusyuknya di sejadah  cintamu  sebagai hamba
 
  
Jadilah seorang lelaki, yang sopan berakhlak, ,penyayang dan pemurah kerana kau dijadikan Allah untuk memberi kudrat dan  jiwamu  untuk berkorban. Pancarkan maruahmu dengan amal  yang mampu diteladani.

Jadilah seorang lelaki yang santun kepada orang tuamu, seorang lelaki yang teguh  menyayangi anak isteri dan saudara-saudaramu.  Mereka  mengagumimu sebagai pahlawan dengan pembawaan muliamu itu.


Jadilah seorang lelaki  yang memegang al-Quran di tangan kanan dan sunnah dikirimu, mengenggam Islam tanpa tiris dan bocor dan mengigit iman sekukuhnya  di gerhammu. Kau titilah  jalan-jalan perjuangan dengan ketabahan hati sekental hati Nabis.a.w.

Jadilah  seorang  lelaki  yang  berani berkata benar di hadapan  pemerintah yang zalim.

Institut Aminudin Baki
Sri Layang
25.9.2012Jadilah seorang lelaki beriman,yang mengerti erti taqwa dan menghayati kehidupan beragama ini. Kelak dalam hidupmu menggarap ilmu dari setiap taman-taman Syurga lalu meraih makrifah.

Kelak jadilah kau lelaki yan
g bertaqwa lalu meniti kehidupan dengan hati yang berpaut kepada Allah. Tegar solatlah sekhusyuknya di sejadah cintamu sebagai hamba


Jadilah seorang lelaki, yang sopan berakhlak, ,penyayang dan pemurah kerana kau dijadikan Allah untuk memberi kudrat dan jiwamu untuk berkorban. Pancarkan maruahmu dengan amal yang mampu diteladani.

Jadilah seorang lelaki yang santun kepada orang tuamu, seorang lelaki yang teguh menyayangi anak isteri dan saudara-saudaramu. Mereka mengagumimu sebagai pahlawan dengan pembawaan muliamu itu.


Jadilah seorang lelaki yang memegang al-Quran di tangan kanan dan sunnah dikirimu, mengenggam Islam tanpa tiris dan bocor dan mengigit iman sekukuhnya di gerhammu. Kau titilah jalan-jalan perjuangan dengan ketabahan hati sekental hati Nabis.a.w.

Jadilah seorang lelaki yang berani berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim.

Institut Aminudin Baki
Sri Layang
25.9.2012
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan