KUANTAN BANDAR SARI PELANGI

Tika aku menyapamu sepagi ini
mentarimu malu lalu tersenyum dan
bulanmu santun mengundur diri.
Bayu yang berlari menepis pelipis telingaku
membisikkan rasa rindu yang terperam.
Betapa rindu itu ternampak kusam,

terasa hanyir dan maung

dimamah waktu.

 

Betapa aku datang kini bukan lagi untuk
meredah pantai tawamu
Tidak untuk meranduk selut lumpur masin
di paya bakaumu.

Tidak sekadar untuk menjamah

juadah berserakan di gerai dan pintu jualan.

Di kotamu yang saban malam bermandi cahaya

aku masih menginginkan tarian lama itu dihidupkan.

Tika senyum mentari menebari

segumpal panas mencubit keras pipiku.

Jari yang menerawang terlonta-lonta

menepis  cubitan  yang mengajar erti  ihsan  

lalu segera aku melarikan sejalur fikir  jauh

ke dada kotamu yang menggebu.


Bertafakur aku mencari dan mengenali
Biarkan aku di Telok Cempedak mengukur  horizon laut
Biar aku mencungap merangkak di lereng Bukit Pelindung
Biarkan aku menguis pasir dan ranting di Pantai Gelora
Biarkan aku berlari dalam kenangan yang belum mati
Biarkan aku menampal secubit semangat pada
riwayat yang sudah hampir melambai-Mu.

 

Kuantan bandar sari pelangi

Rinduku untuk seisi dadamu

rindu dendam

rindu sayang.

Sahabat-sahabat di meja bulat

menunggu secawan kopi untuk

merai hadirku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan