AKU, ALAM DAN PERJALANAN HIDUP

 

Ketika rakan taulan bicara indah perjalanan

pelancongan warna warni  mendaki gunung

menuruni lembah  meredah belantara

dan bergayung di lautan dalam pakej murah mahal.

 

Aku masih di sini melayani rutin mengerah kudrat

kerana berhujung minggu   kaku menuntut biaya

sebuah dompet baru di isi note berwarna

nilainya sebuah basihal kayuhan berpasukan.

 

Aku menjadi sangat pasif

untuk dirakam sekeping potret  memerlukan jurugambar

sudut ambil dari tujuh penjuru

untuk satu senyuman menggambar ria.

 

Aku menghadap alam.

Hadap mengadap rindu merindu.

Aku berbisik di angin lalu

dan alam mengolah sejumlah cabaran.

Aku dan alam sesekali adalah

sahabat yang melekakan menyajikan kisah tawa ria.

 

Sesekali antara kita  saling melupa  kerana.

sejarah tidak dicatat dan

peristiwa tidak dirakam.

Perjalanan hidup bukan kenangan

Manis bukan untuk diingat dan

pahitnya bukan untuk dikenyam.

 

Perjalanan  ini menjadi payah.

Kemahuan tidak serentak mengia.

Sesekali bertingkah bertelingkah  sesama sendiri

meski dalam soal remeh

hal makan

hal minum

hal berpakaian

hal berpesatuan

hal berpolitik

 

Izinkan aku di sini

merakam deria dan rasa dalam

catatan yang tidak sudah.

 

 

Sempambaru

Raub


Tiada ulasan:

Catat Ulasan