Pembukaan Kampung Bulan

1966, Sahlah arahan pindah itu sampai ke tangannya.  Alasan arahan itu kerana Pawang Mat Diah bin Abdul Majid tidak memelan GERAN  tanah tapak rumah dan payanya.  Tidak ada geran.  Tanah yang sedang didudukinya itu akan dijadikan sebahagian kawasan Rancangan Tanah Pinggir Ulu Temalir, Sega.  Jadi segala usahanya menebas-menebang kawasan untuk dijadikan tanah kampung menjadi sia-sia.  Hal itu dimaklumkan kepada jiran-jirannya  seperti Mohd Isa, Osman, Mat Sah, Mat dan Raja Musa.

Ke mana engkau hendak berpindah? Tanya Mohd Isa.
Ke Bulan, ke Bintang pun aku sanggup berpindah.  Tegas Pawang Mat Diah.

Walaupun kehebatan Pawang Mat Diah itu tidak sehebat ilmu Pawang Lingga atau Pawang Mat Zin, tetapi dalam bab menemas barang hilang, selalu kebetulan tepatnya.  Sementelahan lagi dia sangat disukai dalam masyarakat.  Ini disebabkan dia mempunyai kemahiran bercerita  penglipur lara seperti Hikayat Raja Donai Bahtera Kulit Kacang dan Hikayat Awang Biji Nangka.  Hikayat itu dikisahkan di rumah majlis orang bernikah.  Biasanya yang mendengarnya ialah orang-orang tua.  Manakala budak-budak disuruh tidur kerana cerita yang disampaikannya penuh  kelucuan dan bercampur prono juga.

Berbalik kepada perpindahan  itu, berkemaslah Pawang Mat Diah segala barang-barangnya.  Anaknya bernama Idris dan menantunya bernama Minah turut terlibat  dalam perpindahan itu.  Berjalanlah mereka keluar dari kampung Ulu Temalir, melepasi Kuala Atok kemudian masuk ke Sega.  Dari Sega bergerak dia ke Ulu Renggul.  Di redahnya segala beluikar di Hulu Renggol itu sehngga sampailah dia ke kawasan  pada firasatnya sesuai dibuat kampung halaman.  Setelah mendirikan rumah dan menerangkan kawasan untuk bercucuk tanam, diamlah Pawang Mat Diah di situ dan dinamakan kampung yang baru diteroka itu sebagai KAMPUNG BULAN.

Namanya terkenal kerana pandainya bercerita penglipur lara. Akan Penghulu Syed Abdul Rahman, Penghulu Sega dibawanya  Pawang Mat Diah  ke Universiti Malaya  untuk membuat persembahan penglipur lara.  Para pengkaji cerita klasik terpesona mendengar  pengkisahannya.  Lalu kemudiannya  kisah penglipur lara Raja Donai Bahtera Kulit Kacang  yang dikisahnya disusun semula] oleh Budayawan Pahang, Zakaria Hitam dan  diselenggarakan kembali dan diberi kata pengantar serta gloseri oleh  Cikgu Yaakub Isa.   Buku ini diterbitkan oleh Muzium Sultan Abu Bakar Pahang dengan kerjasama Yayasan Pahang pada  1987.

Raja Donai Bahtera Kulit Kacang menceritakan kisah Raja Untut murka apabila mendapat tahu bahawa tunangnya telah berkahwin dengan orang lain, dan berazam untuk membinasakan negeri tunangnya itu. Walau bagaimanapun, dalam pertarungan yang amat sengit, Raja Untut tewas dengan Raja Donai, suami bekas tunangnya walaupun baginda memiliki ilmu kesaktian yang tinggi.

 Kisah bermula dengan menceritakan tentang bagaimana sukarnya untuk kedua ayah bonda Raja Donai untuk dikurniakan anak. Setelah memenuhi beberapa syarat yang sangat menarik, akhirnya bonda Raja Donai hamil. Malangnya pula, tak mahu pula bersalin meski telah melangkaui batas waktu normal .  Saat Raja Donai lahir seperti biasa, cuaca berubah, tanda tanda kebesaran kononnya. Namun apa yang lagi menarik, Raja Donai setelah menjengah ke dunia, tak dapat ditahan oleh apa apa pun. Letak atas kain, kain tembus. Jatuh ke lantai, lantai tembus. Akhir terperosok ke dalam tanah bawah istana.

 Setelah itu ayah Raja Donai risau, lantas memanggil Nujum 7 Beradik. Hendak ditilik apa alamat kelahiran pelik puteranya. 6 orang nujum setuju berkata, Raja Donai harus dibunuh, kalau tidak bencana melanda! Nujum ketujuh sahaja yang kata, Raja Donai harus dijaga sebaiknya, membawa tuah! Akhirnya, ayah Raja Donai, memilih untuk mendengar nasihat 6 orang nujum, hanyutkan bayi yang tak berdosa di dalam perahu rompong (perahu bocor)! Alasan ayahnya ialah, Sebuku garam lebih masin dari secubit garam! Akhirnya Raja Donai dibuang, negeri dilanda bencana dan panjang lagi kisahnya

Dalam cerita  penglipur lara  mendongeng Hikayat Awang Biji Nangka. Tidaklah dibenarkan  budak-budak mendengar cerita itu melainkan orang yang sudah berkahwin sahaja.         Para hadirin semuanya terdiri daripada orang-orang tua belaka, tekun bersila, menanti dengan sabar sambil menghisap rokok daun pucuk dengan tembakau bersira gula. Bukan tidak banyak yang tahu akan dongeng Awang Mat Diah itu tetapi yang mereka asyik ialah bila Awang Mat Diah mematah lagu. Ya! Awang Mat Diah bercerita sambil berlagu. Patah lagunya tersyahdu. Iramanya rentak Awang Donai seakan-akan sama dengan Tok Selampit di negeri kayangan. Kepalanya memukul gong, tangannya bermain rebana, kakinya membetulkan tempo dan mulutnya diselang seli di antara  meniup serunai dengan bercerita.          Seorang anak muda pun tidak kelihatan di dalam majlis itu. Pun memang anak muda  ditegah dari menghadirinya apatah lagi mendengarnya.

        “Maka tersebutlah alkisahnya .....” Awang Mat Diah memulakan cerita sambil berlagu. Suaranya mersik membelah malam yang kelam. Alunannya berombak mendayu-dayu menembusi  cakerawala. Para pendengar tegak semuanya berlenggok ke kiri dan ke kanan sambil menepuk-nepuk paha dengan tangan mengikut rentak Awang Mat Diah yang berlagu.

        “......Awang, nama jejaka itu masih muda belia, bertubuh tegap tampan bergaya, mengembara berjalan kaki membawa diri mencari rezeki sepanjang masa. Maka berjalanlah dia seorang diri, masuk kampung keluar kampung, masuk padang keluar padang, masuk hutan keluar hutan. Gunung dan bukit habis didaki. Lurah dan bencah juga dituruni. Hulu dan kuala semua dilalui.....”

        Awang Mat Diah berhenti seketika, mengambi nafas sambil membetulkan duduknya sila. Lalu menyambung semula.

        “...... setelah lama berjalan itu, letih bagaikan tersepa, lelah mengombak dada, dahaga bak matahari di atas kepala, sayup-sayup terdengarlah Awang bunyi ayam berkokok. Sudah zuhur waktunya, sambil mendongak ke langit melihat awan berarak cerah membiru warna. Lalu Awang berbisik pada dirinya sendiri: sudah hampir dengan kampung orang rupanya aku ini. Hati Awang berkocak ria, bersorak suka sambil mengukir senyum di bibirnya. Awang mempercepatkan langkahnya yang longlai itu lajunya tidak sebagaimana. Tiba-tiba telinganya tertangkap
bunyi orang menarah kayu. Awang pun menuju ke arah itu.....”

        Awang Mat Diah berhenti lagi. Menghela nafas berkali-kali. Maklumlah badan dah tua, namun bercerita diteruskan juga.

        “Menarah apa wahai tuan hamba, seorang diri, tak adakah yang membantu?”

        “Oh! Orang muda rupanya. Hamba ini membahan perahu.”

        “Bolehkah hamba membantu?”

        “Boleh. Tapi pahatnya hanya satu. Kalau orang muda rajin, pergilah ke rumahku. Tanya pada anak daraku, pahat ada di balik pintu.”

        Segeralah Awang berlalu menuju ke rumah Tukang Perahu. Tidak jauh, kira-kira sepelaung jaraknya. Demi terlihat saja akan anak dara Tukang Perahu itu hatinya berubah laku. Lupa segala pesan yang dibawa. Sawan gilanya datang tiba-tiba. Beliung entah ke mana, pahat entah ke mana. Tak semena-mena berahinya membuak, nafsunya memuncak.
        “Adikku sayang, ayahanda suruh kita bersatu. Katanya, di sinilah, di balik pintu,” kata Awang yang hilang malu. Wajahnya berseri terpancar cahaya, merah menyala.          Anak dara Tukang perahu malu tersipu-sipu. Hatinya berontak gerutu antara percaya dengan setuju.

        “Masakan ayah kata begitu. Aku ini anak daranya satu-satu,” tedas anak dara itu dengan terharu. Tubuhnya gementar haru biru. Namun begitu jelingan mata Awang menusuk kalbu. Bagaikan pantun berahi: dari mana datangnya pelita, kalau bukan sumbu dan api, dari mana datangnya cinta, dari mata turun ke hati.... Tertiba  atma jiwanya luruh  menjadi layu.

        “Kalau adinda tidak percaya, biar kakanda laung pada ayahanda,” ugut Awang bersahaja. Keinginannya melebihi segala.

        “Di manaaaaa?” jerit Awang sekuat hati.

        “Balik pintu,” sayup-sayup kedengaran sahutan Tukang Perahu.

        “Hah! Adinda dengar sahutan ayah itu?”

        Maka turunlah ribut angin berpuing-puing melanda kota dan mahligai. Badai menghempas pantai, ombaknya berderai di atas pasir, berbusar-busar putih lalu hilang. Belayarlah Awang di atas bahtera  yang sempit itu teroleng-oleng dipukul gelombang yang maha dahsyat lalu terdampar  keletihan.

        Tukang perahu gundah gulana menunggu jejaka yang tak kunjung tiba, lalu dijejakinya si teruna jejaka. Di rumah suntinya sedang menangis, teresak-esak  sendu. Sedih dan hiba. Rambutnya kusut masai, kain bajunya selerak terkirai.

        “Kenapa menangis anakku, bagaikan hilang sesuatu, mana jejaka?”

        “Benar ayah. Jejaka sudah pergi, ayah. Pergi bersama perawanku yang aku pertahankan selama ini.”

        “Perawan kamu sudah hilang, Dara?”


        “Ya! Ayah. Dipahatnya aku di situ, di balik pintu.”    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan