RASU ABDUL SALAM – PAHLAWAN TURUN DARI RAUB

 Atas batang tubuhnya, pahlawan ini diberi nama  Rasu Abdul Salam bin Shahrum@Teuku Ali.  Beliau juga dikenali sebagai Khatib Rasu dan Imam Perang Rasu.

Demikian besar namanya pahlawan ini.  Ramai yang mencari-cari usul keturunannya dan ramai ingin mengetahui di mana tinggal kaum kerabatnya.  Ayahanda Rasu Abdul Salam iaitu , Teuku Ali@Tengku Ali dicatat berasal dari Bilah Paning, Pagarruyung, merantau ke Bidor lalu bergerak melintasi banjaran Titiwangsa lalu singgah di Temau.  Adat orang mendatang dinikahkan oleh pembesar tempatan dengan anak gadis mereka. Lalu Teuki Ali dinikahkan dengan seorang gadis bernama Wan Siti Hajar@Tok Dina binti Sheikh Ali .  Perekod sejarah meriwayatkan Siti Hajar @ Tok Dina  dikaitkan  dengan susur galur daripada keluarga Tok Baginda Demu  yang tinggal di Budu.   Ini bermaksud Tok Gajah adalah pahlawan dua mukin iaitu mukim Budu dan Mukin Sega.  Bapanya bermastautin  di mukim Sega  dan ibunya berasal dari Mukim Budu.  Akan pemerintah kedua mukim ini  saling rapat kekerabatannya daripada keluarga Baginda Demu , keluarga yang memerintah Jelai dan keluarga Tun Ismaun,  Orang Kaya Lipis.

Perkahwinan Teuku Ali@Tengku Ali dengan Wan Siti Hajar@Tok Dina   telah melahirkan lima orang cahaya mata : Ranting Mas,  Hajjah Maimunah, Rasu Abdul Salam (Tok Gajah), Khatib Mohd Amin dan Khatib Mohd Arif.  Dengan mengusakan tanah pertanian dan mencari emas di Ulu Temau sampai ke Peruang, Teuku Ali membawa anak-anak lelakinya berniaga emas dan hasil hutan di pasar penjom.  Di sinilah  Rasul Abdul Salam berkenalan dengan pembesar Pahang seperti Tok Raja serta anak-anaknya Wan Embong, Wan Muhamad dan Tok Kaya Wan Daud, Tok Kaya Teh  bin Tok Kaya Busu Bin Tok Kaya Chandak (orang kaya lipis)  yang juga mempunyai tanah lombong emas di Penjom.   Selain urusan membayar cukai emas kepada Orang Kaya Lipis itu, mereka turut mengambil pandangan tentang pengaruh bangsa Asing yang menjajah  di tanah seberang dan bangsa Inggeris telah mula masuk ke Tanah Melayu.

Namun begitu dalam peristiwa  perebutan emas di Ulu Temau, Dalam satu perbalahan merebut emas mentah, Ratin Mas  anak Teuku Ali yang sarat mengandung anak yang pertama telah dibunuh. Suaminya, Haji Hassan Keramat, turut dibunuh dalam perebutan itu. Bagi menenangkan keadaan, Teuku Ali membawa keluarganya berdiam di Kampung Permatang di Budu.  Di sinilah Rasu Abdul Salam menyempurnakan pembelajarannya dalam ilmu kepahlawanan dan ilmu agama.  Ini dsebabkan di Budu itu telah tumbuh pusat-pusat pengajian agama dan gelanggang kependekaran.  Namun begitu, tidak lama kemudian, Teuku Ali  dan keluarganya kembali semula ke Temau.  Di sinilah Rasu Abdul Salam mendalami ilmu tareqat  dan menyampaikan pengajaran agama kepada penduduk setempat.

 Sewaktu   bermastautin di Pulau Tawar,   Rasu Abdul Salam  yang dikenali sebagai Imam Perang Rasu oleh Bendahara Wan Ahmad, ada mengundang Pendekar Mat Aris dan Pendekar Sutan Juan dari tanah Minangkabau, Sumatera untuk melatih anak-anak dan keluarganya ilmu pencak silat secara tertutup. Pendekar Sutan Kari dan Bintang Terus adalah antara pendekar–pendekar yang melatih Pendekar Endol bin Imam Nong, Pendekar Ahmad bin Tok Muda Abdullah di Pulau Tawar, sebelum kemasukan British.

Perkahwinan Rasu Abdul Salam dengan Teh Mahda  mengeratkan hubungan  Rasu Abdul Salam dengan Wan Ahmad di Pekan.  Teh Mahda - anak Tok Kaut Burau  ; susurnya adalah campuran darah Kesultanan Melaka, Seri Menanti dan Kelantan, sama dengan Tok Dina juga,  mereka berdua  berwaris anak beranak, pangkat lain-lain. seorang pangkat nenek sedara, seorang pangkat cucu sedara..   ,Teh Mahada adalah adik kepada Panglima Perang Pahang Khatib Baharain orang Tembeling.  Mereka adalah anak Tok Kaut Burau yang berkahwin dengan anak perempuan Tok Muda Bujal. Tok Muda Bujal berkahwin dengan Tun Noriah anak kepada Tun Pedah Yusuf @ Tun Da adik kepada Tun Koris datuk kepada Sultan Ahmad Pahang Yang Pertama.  

 Dalam Perang Saudara (1857-1863M) di Pahang, Imam Perang Rasu Abdul Salam menjadi terkenal kerana khidmat bakti dan taat setia beliau kepada Wan Ahmad, putera al-Marhum Bendahara Tun Ali yang berperang menentang kekandanya Bendahara Tun@Wan Mutahir.  Sebaik sahaja Perang Saudara tamat (1863M), Wan Ahmad ibni al-Marhum Bendahara Tun Ali telah dilantik menjadi Bendahara Pahang (1863M), manakala Imam Perang Rasu pula dilantik kemudiannya oleh Bendahara sebagai Orang Besar Raja, menjaga kawasan Pulau Tawar (dahulunya dalam Ulu Pahang, tetapi kini dalam Daerah Jerantut).  Kawasan ini dibuka oleh pengikut bapanya bernama Malim Yunus (seorang ulamak Mendailing) . 

Walau bagaimanapun, gelaran “Imam Perang Indera Gajah Pahang” telah dikurniakan oleh Sultan Ahmad Al-Muadzam Shah (Pengasas Kesultanan Melayu Pahang Moden, 1882-1914M) kepada Imam Perang Rasu sesudah beliau menunjukkan kepahlawannya dalam Perang Selangor (November, 1873M).  Setelah itu, hubungan Tok Gajah-Sultan Ahmad bertambah intim, dan akhirnya Pahlawan Pahang ini menjadi “orang kesayangan istana”, serta penasihat tidak rasmi kepada baginda sultan, terutama mengenai hal-ehwal Ulu Pahang  Beliau kemudiannya diberi amanah  menjaga kawasan – kawasan lain. Kawasan Hulu Pahang Di Bawah Imam Perang Rasu ini  bermula dari Pulau Tawar menghala ke Batu Redap hingga ke Kuala Piul; kawasan dariTanjung Sakti hingga ke Kangsa ; kawasan dari Pedah hingga ke Tanjung Lindung, dan akhirnya, Lembah Sungai Budu (Lipis).Pada tahun 1883M, Imam Perang Indera Gajah telah diamanahkan memerintah “Kg. Budu” oleh Sultan Ahmad Al-Muadzam Shah (Sultan Pahang 1, 1882-1914M), mengambil alih autoriti pemerintah asalnya, Tok Kaya Teh@Wan Teh bin Tok Deris@Wan Deris (Orang Kaya Lipis Ke-12).      Namun wilayah Budu itu dikembalikan semula kepada Tok Kaya Sentol pada 1878. Hal itu lanjutan bantahan Maharaja Perba Jelai, Wan Idris bin Wan Muhammad  dan juga jasa Tok Muda Sentol bin Tok Kaya Teh yang membasuh malu pada muka Sultan dengan menewaskan  seorang pahlawan  Bugis di Pekan yang angkuh dan mencabar kejantanan orang Pahang.

Namun kecemerlangan Tok Gajah sebagai  Pahlawan Ulu itu mulai malap apabila Inggeris mula mengembangkan pengaruhnya di Pahang pada 1893 - 1895.  Dengan membuat perjianjian sulit dengan Sultan Pahang dan pembesar Pahang di Kuala Sungai Salan, Pulau Tawar untuk mengukuhkan tekad menentang Inggeris;  pemberontakan Pahang dimulakan.  Namun oleh kelicikan Inggeris menggunakan orang Melayu Pahang sabagai kuda tungangannya; pasukan Tok Gajah Jeram Ampai.  Sesudah berlakunya perang di Jeram Ampai, Jerantut.  Tok Gajah dan pengikutnya beredar ke hulu Sungai lebir  dan  kemudian berundur ke Pasir Nering, Hulu Terengganu.  Pada tahun 1901. Tok Gajah meninggal dunia di  di Kampung Pasir Nering, Kuala Berang, Hulu Terengganu. (gambar post)

Tok Gajah   telah berkahwin beberapa kali. Isteri-isteri beliau antaranya yang dapat disebut : Iti, Cik Jebah (Kg Batu Naga, Budu), Teh Mahade binti Tok Kaut (Burau), Bedah, Mah, Cik Siti (Kuala Kenong) dan Tijah.  Anak-anak Tok Gajah, antara yang dapat dicatatkan ialah Awang Baiduri (Ulu Jelai) hasil perkahwinannya dengan Cik Siti (Kuala Kenong), Mat Kilau, Teh De, Awang Nong, Teh Ibrahim, dan Yang Chik (hasil perkahwinannya dengan Teh Mahade). Perkahwinannya dengan Cik Jebah (Budu), Tok Gajah memperolehi 8 orang anak. Antara yang diketahui namanya ialah Abdul Rahman dan Mat Kahar.  Anak-anak yang lain tidak diketahui namanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan