Kisah dari Raub TENGGELAMNYE PAYE KELEBUR

 Pade wektu Tok Mat Amin bin Malek membuke Kampung Tersan, sebenonye sudah ade sebuoh due rugmah dibangunkan di siteh.   Mereke ineh ialah baki-baki pendudok yang selamat daripade malepetake tenggelamnya kampung  laman mereke di Paya Kelebur (dalam mukim Sege). 
Dalam kesoh yang sanget menyayet ati iteh, sebagaimane dicerite dari lisan ke lisan dalam masyarakat mukim Sege, tenggelamnye petempatan pendudok di Paya Kelebur  berpunce daripade  kedegilan sekumpulan anak mude yang lepe amat mendengo nasihat ograng-ograng tue.
Alkesoh akan sekumpulan anak mude ingin menyukekan hati mereke. Tak mudohlah weeh. Jamen iteh manenye ada panggung wayang, game dan liga perdana bula sipok.  Lalu  berpakat-pakatlah mereke  ontok menyandingkan binatang.  Make dalam pakatan iteh, sedey amat   mereke menangkak seikor kere  jantan dan seikor kuching betina.  Dipakaikan pakaian yang chantek-chantek kepade binatang iteh siak dengan sulekannye.  Lalu kemudian dibuat pelaminan ontok binatang iteh lalu disandingkan keduanye.

Sebagaimane adat persandingan pade wektu iteh dijalankan acara pencok silat dan tari-tarian. Lesih , linyau segale rumpet tempat bersilat dan menari iteh. Terloncat-loncatlah kere dan kucing sampai moyok bersabak ingin lari daripade majlis oleh taket mendengar bunyi gong dan ketawok dipalu.  Rengkak  pule si anak muda ketawe  melihat laku kuching dan kere yang dipaksa bersanding  di atas pelaminan.

Ketike hal organg mude berkomper iteh, nye dapat tau uleh ograng-ograng tue, lalu  datanglah mereke kepade kumpulan anak mude iteh. Ditingoknye kere dan kuching itu moyok.  Sempelek badan benatang iteh disimboh pewarne.  Disuruh dihentikan acare iteh.  Maru kampung laman jika dibior berterusan. Namun si anak mude teknok menghentikan acare iteh maloh semakin galok pesta   dijalankan.  Gegok-gempite ketawok dipukel.  Rengkak semuanya ketawe rie.

Piantan agok-agok nok tibe megarit, tetibe hari semakin chela’.  Awai tebal menyelubungi Paye Kelebur.  Angin bertiuk kencang dengan petir sabong menyabong.  Kerayan belake ograng yang berkomper iteh. Ograng-ograng tue di kampung iteh meminta acara iteh segera dihentikan.  Namun nasihat iteh tidak dipedulikan.  Anak-anak mude  tidak mempedulikan nasihat tersebut dan rioh rendah hilai tawe mereke melihat gelagat kere dan kuching yang dipakse bersanding iteh.

Lalu hujan pun tugrun dengan  selebat-lebatnye.  Paya Kelebur  tenggelam oleh air  yang  naik secara mendadok.  Arus  air yang kuat meranapkan semue rugmah.  Kampung yang  dahulunya makmur dan aman menjadi sekolam tasik yang dalam.

Catatan: Pade tahun 70-an, tasik yang dalam iteh masih boleh dilihat dari tepi jalan Raub- Kuala Lipis.  Namun selepas banjir besar pade  tahun 1971, sebahagian tasik iteh sudah terkambeh oleh pasir dan kawasan yang sudah terkambeh iteh kini  sudah ditanam dengan tanaman kelape sawek.

ati – hati
iteh - itu
sebagaimane  - sebagaimana
dicerite- dicerita
sebenornye – sebenarnya
due- dua
Sege – Sega
Menyayet - menyayat
Daripade – daripada
mude – muda
lepe - lalai
malapetake – malapetaka
kesoh – kisah
berpunce – berpunca
mendengo – mendengar
tue- tua
pencok – pencak
lesih – bersih habis
linyau – bersih
moyok – letih lesu
bula sipok – bola sepak
jaman – zaman
sempelek – berlumuran dengan sesuatu yang kotor
sedey – mudah
teknok – tak mahu
taket – takut
maloh – malah
galok –galak
tugrun - turun
gegok-gempite – gegak gempita
dipukel – dipukul
rengkak – riuh
rie – ria
piantan – pada waktu
megarih – maghrib
chela’ – suasana awan menebal, beransur gelap
awai – awan
paye –paya
kerayan – perasaan terkejut bimbang
berkomper – berkumpul
mendadok – mendadak
rugmah- rumah
terkambeh – terkambus

sawek - sawit

Tiada ulasan:

Catat Ulasan