Sejah Membuka Kampung Sega Lama Dibuka



            Akan berita terbukanya kampung  Tersan  oleh Tok Mat Amin bin Tok Malik sampai ke Budu.   Akan penduduk Budu yang selama ini giat membuka kampung hingga ke Tanjung Besar memandang pula ke arah Hulu Sungai Lipis.   Antara mereka ialah keluarga Tok Alauddin bin Baharudin bin Tok Mansur Bugis dan  keluarga Tok De Abdul Rahman binti Itam Mas Pahang  binti Tok Kaya Ibrahim  ingin mencari petempatan baru.  

            Bergeraklah mereka menghilir Sungai Teka lalu masuk ke Sungai Lipis.  Dari kuala Sungai Teka itu, mereka mudik ke hulu Sungai Lipis.   Apabila melepasi  Tanjung Aur,  mereka memerhati kawasan Pamah  yang sesuai dibuat tanah kampung.  

            Selepas melalui Jeram (Petai) , mereka berjumpa tanah pamah yang   sesuai dibuat kawasan kampung.  Namun begitu, untuk membersihkan kawasan itu agak sukar kerana terlalu banyak Rotan Sega  tumbuh meliar.  Namun begitu, kerja pembersihan ituakhirnya  berjaya dilakukan.  Sempena banyaknya rotan Sega di situ, kawasan itu diisytihar namanya sebagai kampung Sega.

            Akan Tok De Abdul Rahman, beliau  meletakkan anaknya bernama Tok Aya tinggal  bersama keluarga Tok Alauddin di Sega sebagai mewakili keluarga Tok Kaya Ibrahim di situ.  Beliau dan pengikutnya  bergerak lagi ke kawasan hulu lalu membuka  kampung Batu Talam.

            Kampong Sega Lama ini  kemudiannya melebar ke kawasan    kampung kecil dibuka oleh anak buah Tok Aya.  Antaranya ialah      Kampung Petai  ,     Kampung Bukit Sega,     Kampung Pulau Kepayang  ,   Kampung Genuk  , Chenua dan Saen.   Tok muhamad bin Tok Aya  kemudiannya membuka kampung di Pasir Purun.  Berdiam dia di situ setelah bernikah dengan Ngah anak Tok Shabudin. Apabila jalan raya dibina selepas kemasukan Inggeris ke Pahang, kampung ini melebar ke Sega Tat , Teridi dan Jerua

            Setelah tetap mereka mendiami Sega,  Tok Alaudin  menghantar pinangan kepada  Tok Mat Amin,   di Tersan.  Hajatnya ingin menjodohkan anaknya bernama Shabudin  dengan anak Tok Mat Amin bernama Itam Rabiah.  Pinangan itu diterima dan dilangsungkan pernikahannya.   Daripada pernikahan ini lahirlah anak bernama Yang (suaminya Tok Keli), Til (isterinya Tok Puan) dan Talib.  Dari jalur ini, ada anak cucunya membangsakan mereka berketurunan Bugis .

            Sementara anak Tok Alauddin bernama Ngah (perempuan) pula dipinang oleh Tok Aya bin Tok De Abdul Rahman binti Itam Mas Pahang binti Tok Kaya Ibrahim  untuk anaknya bernama Muhamad.  Maka dinikahkan pasangan itu.  Hasil daripada pernikahan itu lahirlah Daud , Tok Keli, Hj. Muda, Bedah dan Teh.  Akan Tok Keli itu dikemudian hari dinikahkan dengan sepupunya bernama Tok Yang.

            Sesudah kewafatan Tok Mat Amin,  hendaklah diangkat Tok Shabudin ini menjadi penghulu.  Namun kerana beliau  tidak berasa mampu menjawat jawatan penghulu, maka  iparnya, Tok Muhammad bin Tok Aya yang tinggal di Kampung Pasir Purun, Sengkela  ( yang bersempadan dengan Mukim Semantan Hulu),  diminta menjawat jawatan Penghulu.   Akan keputusan itu dibuat kerana Tok Muhamad itu dari jalur kepimpinan  pembesar  Orang Kaya Lipis.  Bapa sepupunya bernama Tok Kaya Busu menjadi  Orang Kaya Lipis ke-11  pada waktu itu.    Akan  jawatan Imam diserahkan kepada  anak Tok Mat Amin bernama Imam Ngah.  Sementara   Tok Shabudin ini  mewarisi urusan kepawangan bagi sealam-alam Sega.

            Kampong Sega Lama ini  kemudiannya melebar ke kawasan    kampung kecil dibuka oleh anak buah Tok Aya.  Antaranya ialah      Kampung Petai  ,     Kampung Bukit Sega,     Kampung Pulau Kepayang  ,   Kampung Genuk  , Chenua dan Saen.  Apabila jalan raya dibina selepas kemasukan Inggeris ke Pahang, kampung ini melebar ke Sega Tat , teridi dan Jeruas. 

            Sesudah  Pahang diperintah atas nasihat British, pentadbiran British  meminta  setiap kampung melantik seorang ketua.  Tetapi kerana pada waktu itu  Tok Keli menjadi Penghulu Sega, tidaklah dilantik  mana-mana ketua kerana Tok Keli itu mempunyai kuasa yang besar dalam pemerintahan mukim.  Hanya sesudah Imam Teh  bin Tok Til menjadi Penghulu Sega,  beliau melantik sepupu beliau bernama Mohd Taibi bin Tok Keli  menjawat jawatan Ketua Kampung Sega.

Akan susunan ketua kampung sega itu boleh dilihat seperti berikut:
 :
1. Mohd Taibi Bin Tok Keli – dikenali sebagai Tok Ubi.
2. Abu Bakar Bin Jinal
3. Narawi Bin Mohamad
4. Majid Bin Ibrahim – 1942 - 1945
5. En Abu Samah Bin Sumpak – 1945 - 1970
6. En Abd Jalil Bin Mat Yunus – 1970 - 1988
7. En Ahmad Bin Osman – 1988 - 1998
8. En Ramly Bin Husain – 1998 - 2001
9. Tn Hj Abdul Rauf Bin Mohamed Rawi – 2001 seterusnya


Dahulunya Kg Ulu Renggol dan Kg Sega Lama ditadbir oleh satu  Ketua Kampung.  Namun  sehingga Pilihanraya tahun 1998, pentadbiran kampung itu  dipecahkan   menjadi 2 Ketua Kampung iaitu ketua kampung  Ulu Renggol dan ketua kampung Sega Lama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan