BAGINDA DEMU (Titis Keturunan Laksamana Hang Tuah)

Pertikaman di antara Laksaman Hang Tuah dan Laksamana Hang Jebat itu benar-benar berlaku.  Dari sumber mana jua tetap menceritakan Laksamana Hang Jebat itu tewas di tangan Laksamana Hang Tuah.  Akan urusan pengebumian jenazah Hang Jebat itu dicerita dalam banyak riwayat dilakukan oleh Hang Tuah, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu.  Tiada orang Melaka menyaksikan urusan tersebut.

Setelah selesai urusan pengebumian Hang Jebat,  Laksamana Hang Tuah mengadap Sultan dan beliau pun baliklah ke Hulu Melaka tanpa membawa anak isteri dengan ditemani saudara bertiganya.  Hatinya begitu gundah mengenangkan kehilangan saudaranya Hang Jebat yang menjadi mangsa percaturan politik di Melaka.  
 
Maka kesan durhaka kepada Raja pada waktu itu amat dahsyat balasannya.  Maka diurus Laksamana Hang Tuah  menghantar Dang Wangi @ Dang Baru @ Dang Inangsih binti Sayyid Thanauddin  @ Adi Putra balik ke Pulau Besar.  Akan sekelian orang Semai Laut yang menjadi pengikut Hang Jebat diminta bersiap untuk berhijrah.

Dengan kehendak Allah, Laksamana Hang Tuah meninggalkan hulu Melaka berhijrah dan akhirnya sampailah ke Perak.  Beliau bertemu jodoh di Perak.  Kampung Asam (Kumbang) nama tempatnya.  Isterinya  bernama Halimah ( keramat Kampung Asam Kumbang).   Hasil perkahwinan itu, dapatlah empat orang anak.  Yang tuanya bernama Masada bernikah dengan Mamak Bendahara Perak. Yang kedua bernama Seri Dewi bernikah dengan Raja Mahmud.  Akan Raja Mahmud itu kerabat juga dengan raja-raja Melaka.  Yang ketiga bernama Hang Semaon   dan yang keempat; Panglima Mat Saaih.

Hasil perkahwinan Raja Mahmud dengan Seri Dewi yang hendak dicatat ada dua.  Yang tuanya bernama Raja Muhamad (Raja Muda Perak).  Raja Muhamad diserahkan pada penjaga sebagai anak raja.

Oleh kerana anak raja ini ada keganjilannya, pengasuh tersebut membawa anak raja itu berjumpa Nujum Diraja.  Keputusannya diterangkan pada pengasuh dengan katanya, “ Anak raja ini amatlah baiknya di luar  Perak dan di Perak sebaliknya.”  Maka kata Nujum Diraja itu bermaksud tidak usah dirajakan Raja Muhamad itu di Perak.  Sumber-sumber lisan dalam kerabat Baginda Demu itu memberi penjelasan begini .   Nujum Diraja bercerita kepaa Raja Mahmud bahawa Seri Dewi itu anak Halimah dan Halimah itu kerabat terdekat  Laksamana Hang Jebat yang menderhaka.  Maka tidak molek jika titisan zurat yang berkerabat begitu duduk di atas takhta Perak.

            Keputusan ramalan nujum itu dipersembahkan  kepada Raja Mahmud. Ringkas ceritanya anak ini disuruh bunuh lalu diserahkan kepada Mamak Bendahara melakukan tugasan terrsebut.  Akan tetapi Mamak Bendahara tidak berbuat begitu.  Mamak Bendahara menghantar anak itu jauh dari istana.  Akan hal ini disebut dalam dokumen lama di Jelai seperti berikut,”  MAKA BENDAHARA GARANG PUN HENDAK BERBALIK KE NEGERI PERAK. MAKA DITINGGALKAN BAGINDA DAMUN..?... ITU KEPADA MAHARAJA PERBA ORANGNYA DITINGGALKAN...? OLEH.. BENDAHARA GARANG DUA BELAS KELAMIN AKAN MEMBELAKAN BAGINDA DAMUN ITU.”

Raja Muhamad dijadikan anak angkat dan diberi nama ‘ Demu ‘.  Tak lama kemudian, isteri Bendahara pun melahirkan anak perempuan lalu diberi nama ‘ Temu ‘ .  Beberapa tahun berlalu, Demu yang sudah besar dibawa balik ke Perak. .  Demu ada ayam sabungnya sendiri.  Dia mula melangkah kaki ke gelanggang Diraja menyabung ayam.  Demu tak pernah kalah bersabung ayam dan  dalam hal bermain senjata pun bijak tak ada taranya ketika itu.

Apabila sudah dewasa, Demu dan Temu dikahwinkan.  Ketika itu, adik Temu bernama  Raja Ahmad dilantik Raja Di Hilir kerana ayahandanya syak anaknya Raja Muhamad masih ada (hidup) dan dialah yang berhak menjadi Raja Muda.  Maka itulah jawatan Raja Di Hilir diwujudkan.

Akhirnya kesah anak muda yang bijak menyabung ayam dan pintar bermain senjata dengan asuhan Mamak bendahara itu sampai ke pengetahuan Raja Mahmud.  Dengan ini menguatkan lagi bahawa anak muda ini ialah Raja Muhammad, anakanda Baginda.  Dengan tegasnya diperintah Mamak Bendahara menghalau orang muda itu keluar dari negeri Perak seberapa segera.


Akan hal kemurkaan Raja Mahmud itu sampai ke pengetahuan Seri Dewi.  Maka Seri Dewi menasihati Demu supaya segera beredar membawa sekelian kerabat keluar dari Perak.  Maka perkara itu dibawa ke pengetahuan Bandahara.  Lalu  Bendahara yang bijak itu dengan senang melepaskan anaknya pergi ke Pahang 5 beranak dan dua orang pengawal peribadi.  Rombongan itu terdiri daripada bapa saudaranya , Hang Semaon  Saaih bin Datok LaksamanaHang Tuah.dan Panglima Mat Saaih bin Datok LaksamanaHang Tuah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan