SEJARAH PEMBUKAAN PETEMPATAN DI RAUB




Oleh
(Hasanuddin Bin Md Isa)


Catatan ini adalah kertas pembentangan dalam Pengkisahan Sejarah Raub Pada Program Pelancaran Sahabat Perpustakaan Awam Daerah Raub dan Sambutan Hari Kebangsaan pada 27 Ogos 2015. Pengkisahan ini ditumpukan kepada pertumbuhan kampong-kampung awal di daerah Raub.




Pendahuluan

Pengkisahan tentang Raub tidak dapat disebut seperti pembukaan  petempatan berpusat lalu di sekeliling petempatan itu tumbuh petempatan penduduk.  Kajian sejarah menunjukkan petempatan penduduk di daerah ini  berkembang melalui peranan tokoh-tokoh tertentu yang membuka kampung-kampung kecil  di sepanjang Sungai Lipis .  Selain itu, dalam perkembangan  seterusnya, kampung-kampung kecil  berkembang seiring dengan pembangunan ekonomi setempat.

Petempatan Penduduk Terawal di Hulu Pahang
            Negeri Pahang Darul Makmur sebelum kemasukan Inggeris  tidak mempunyai  sempadan daerah seperti yang wujud sekarang ini. Sistem pemerintahan pada  waktu itu dilaksanakan dengan melantik pembesar-pembesar menguruskan sesuatu kawasan.  Contohnya sepanjang Sungai Lipis dilantik  seorang pembesar bergelar Orang Kaya Lipis. Di sepanjang Sungai Jelai ditadbir oleh Orang Kaya Perba Jelai.  Begitulah seterusnya di setiap kawasan diperintah oleh pembesar yang dilantik oleh pemerintah Pahang.
            Petempatan terawal penduduk di Ulu Pahang dikesan bermula di Lubuk Lela, Benta  sekitar tahun 1495.  Pelantikan Tun Ismaun sebagai Orang Kaya Lipis yang pertama oleh pemerintah Pahang menjadikan Pekan Benta pusat perdagangan sungai pertama di Hulu Pahang. Lubuk Lela menjadi pengkalan dagang bagi barrang logam seperti emas, perak, hasil hutan dan bahan makanan.  Tun Ismaun berasal dari istana  Perak mempunyai kekerabatan dengan pemerintah Melaka yang menaungi negeri Pahang. Beliau meninggal dunia di Lubuk Lela dan dimakamkan di situ.

            Sekitar tahun 1518, Raja Muhamad  ( Baginda Demu) dari istana Perak turut membuka  Lubuk Yong, Batu Kurau , Kuala Lipis.  Kedatangannya ke hulu Pahang dikaitkan dengan  pertelingkahan mendapatkan takhta kerajaan Perak pada masa tersebut.  Beliau merupakan anak saudara kepada Tun Ismaun yang diangkat pemerintah Pahang pada waktu itu sebagai  Orang Kaya Lipis Pertama di Lembahan Sungai Lipis.
            Selain itu sekitar 1567, Seri Maharaja Perba Jelai Pertama yang berasal dari Pagarruyung, Minangkabau   telah membeli sejalur tanah daripada Sultan Abdul Ghafur Mohaidein Shah iaitu Sultan Pahang   dengan harga ‘ segantang ulang aling emas, satu dasar bali isi emas dan sesuku tangan  baju isi emas ‘  lalu mendirikan pemerintahan  di Bukit Betong. Beliau dikenali dengan gelaran Raja Bukit Betong.

Sejarah Pertumbuhan petempatan penduduk.
            Bermula daripada 3 buah pusat pertempatan ini, petempatan penduduk melebar  di kiri kanan Sungai Lipis dan Sungai Jelai.  Di Lembahan Sungai Lipis , pertempatan awal di Lubuk Lela, Benta  telah berkembang ke Budu ketika  Tun Bandu Sulaiman bin Tun Ibrahim   menjadi Orang Kaya Lipis ke-4 sekitar tahun 1580M, petempatan penduduk  berkembang di muara Sg. Lipis bergerak ke hulu, melewati Kg. Salang, Kg. Rengai, Kg. Budu, Kg.Tg. Besar, Kg. Tera@Kg. Kemesar.   Pada sekitar 1679M, ketika Tok Kaya Ibrahim bin Tok Kaya Kasar  menjadi  Orang Kaya Lipis ke-10 yang bertempat di Budu , petempatan penduduk semakin bercambah di kiri kanan Sungai Lipis.   Antaranya ialah:

Kampung Sega Lama
Kampung Sega Lama  dibuka  oleh  Tok Alauddin bin Baharudin bin Tok Mansor Bugis.   Akan anak Tok Alauddin ini yang bernama Tok Shabudin berkahwin dengan Tok Itam Radhiah iaitu  anak Tok Mat Amin, Penghulu Sega .Sesudah kewafatan Tok Mat Amin, Tok Shabudin ini  mewarisi urusan kepawangan bagi sealam-alam Sega. Kampong Sega Lama ini melebar ke kawasan   Saen, Chenua,    Lubuk Petai dan apabila jalan raya dibina selepas kemasukan Inggeris ke Pahang, kampung ini melebar ke Sega Tat dan Jeruas.  


Kampung Batu Talam
            Kampung Batu Talam telah dibuka oleh Tok De Abdul Rahman   .  Beliau ialah adik kepada Orang Kaya Lipis ke-11 iaitu Tok Kaya Chandak anak Itam Mas Pahang anak Tok Kaya Ibrahim.  Kedudukan  Batu Talam di hulu Sungai Lipis menjadi tempat transit perdagangan darat ke Sungkai dan Slim River di Perak.  Aktiviti menarik kerbau , menjual logam Emas dan Bijih Timah untuk dijual ke Perak menjadikan kampong Batu Talam ini sangat penting .   Pusat petempatan di kawasan kampong Pulau hingga ke kuala Alor Bekil .                      
Ketika   hayat Tok Kaya Chandak, Orang Kaya Lipis ke-11 ini, beliau datang menziarahi adiknya, Tok De Abdul Rahman.  Dengan takdir Allah, beliau meninggal dunia di Batu Talam. Peristiwa itu berlaku kira-kira di sekitar tahun 1747M  dan jenazah beliau dimakamkan di kampong Pulau, Batu Talam.  Pada tahun-tahun 1970-an, Tun Ghazali Shafi’e pernah menziarahi kuburan ini.  Ini disebabkan Tok Kaya Chandak ini adalah dari keturunan Tok Kaya Chandak ini  ( Ghazali  anak Nah anak Tok Kaya Sintol anak Tok Kaya The anak Wan Idris anak Inah anak Tok Kaya Chandak.)
            Kampung Batu Malim tumbuh sesudah Kampung Batu Talam pesat berkembang.  Tok Malim ( tidak dapat dikesan keturunannya) didakwa sebagai pembuka kampong ini (catatan Zakaria Hitam). Sementara Kampung Hulu Sungai mulai dibuka oleh Pahlawan Pahang yang balik dari perang saudara di Selangor  pada  1870M. 

Kampung Tersan
            Sementara itu, Imam Mat Amin bin Tok Malik bin Ngah Endik bin Muhamad Ali Jaafar bin Raja Muhamad (Baginda Demu) telah membuka Kampung Tersan sekitar 1680M.   
           Tok Mat Amin dan anak buahnya menyusur mudik Sg. Lipis dari Kampung Pagar, Penjom, Kuala Lipis, Pahang. Berhenti di suatu tanah pamah sebelah kiri mudik yang penuh ditumbuhi oleh perdu perdu buluh aur, lalu membuka kampung halaman di situ. Terus tempat itu dinamakan Kampung Tanjung Aur. Ke daratan Sg. Lipis yang ditumbuhi buluh aur itu didapati pamah dan lembah, amat sesuai dijadikan sawah / paya padi. Lalu Tok Mat Amin mengajak anak buahnya menebas-nebang kawasan itu untuk dijadikan sawah/paya padi. Terdapat tanah masin yang digelar jenud tempat binatang datang menjilat di situ. Tanah masin itu boleh menyuburkan semua jenis tanaman termasuk padi. Ke darat lagi terdapat dua alur air yang kemudiannya dinamakan Sg.Buluh dan Sg Ketiar, lalu kedua dua alur itu disatukan menjadi parit besar ala terusan terus ke Sg. Lipis. Terusan itulah yg membekalkan air ke sawah padi mereka. Sempena terusan itulah wujudnya sebuah lagi kampung bernama Kampung Tersan.
            Terdapat kampung-kampung kecil dalam kawasan kampung Tersan ini.  Antaranya ialah Tanjung Aur, Lubuk Rom, Lubok Landas dan Kelebor . Bagi menjaga kepentingan dan kebajikan kampung Tok Mat Amin dilantik sebagai Penghulu sekaligus menjadi Imam dan Pawang.   Beliau menjalankan tugas dan tanggungjawab  urusan keagamaan  setempat dengan persetujuan Bendahara Pahang. 

Kampung Kuala Atok
            Apabila penduduk  kampung Tersan semakin ramai, kawasan berpaya semakin kurang.  Oleh itu cucu kepada Imam Mat Amin bernama Imam Long  telah membuka Kampung Kuala Atok sekitar tahun 1760M.  Beliau bersama-sama anak-anaknya yang bernama Hj. Derapor, Khatib Ipeh, Lebai Yat dan Dayang .
            Memandangkan kawasan kampung ini  sangat subur  untuk kerja pertanian, kampung ini sanak saudara Imam Long membuka kampung-kampung kecil di Kuala Atok.  Antaranya ialah Kampung Bukit Atok dibuka oleh Tok Teh bin Tok Sebudin., Kampung Merang dibuka oleh Tok Sitam ( Abdul Karim) bin Imam Janai bin Wan Husin (Tok Dahalek).
            Sesudah perang saudara di Selangor, beberapa kampung kecil dibuka lagi dalam wilayah Kuala Atok ini.  Antaranya ialah Kampung Peranggan dibuka oleh Panglima Juan bin Bilal Muhamad.  Kampung Olok Empang  pula dibuka oleh Panglima Abdul Rahman bin Panglima Juan.  Panglima Abdul Rahman .  Kampung ini berkembang melebar ke Jenud, Ulu Arang  dan Ulu Atok.  Pada sekitar tahun 1892,  Panglima Abdul Rahman ini diangkat sebagai   Ketua Kampung Kuala Atok yang pertama.

Kampung Sengkela
            Diriwayatkan bahawa Yamtuan Raja Pangkat 1 @ Datuk Bendahara Putih Tuan Titah Ke-10 yang juga Orang Besar Anggota Dewan Besar Empat Balai Kerajaan Pagarruyung bergelar Tuan Titah Sungai Tarab yang merangkumi Gunung Merapi dan Gunung Singgalang di ranah Minangkabau, Sumatera berasal daripada keturunan Raja Pagarruyung dari jurai keturunan Yamtuan Raja Berkilap Alam @ Yamtuan Raja Gara @ Raja Bagewang 3 @ Datuk Bendahara Putih Ke-7 @ Sultan Alif Khalifatullah Fil ‘Alam 1 telah memperoleh seorang putera sekitar tahun 1683 Masihi dan diberi nama Raja Ahmad.
            Dalam perjalanan yang jauh, beliau berkampung di Bukit Segumpal, Temerloh  dan kemudian dengan izin Penghulu Sega, beliau bermukim di Gesing.  . Apabila siap hutan dipugar, pengikut-pengikut Tok Prak pun membina rumah pisang sesikat, sebahagian di Sengkela, Raub dan sebahagian lagi di Gesing, Raub. Isteri Tok Prak yang bernama Nuriah itu memilih untuk membina rumah dan menetap di Gesing, Raub bersama anak-anaknya.
            Di sini jugalah sekitar tahun 1756 Masihi, Tok Prak yang berusia 73 tahun beroleh isterinya yang kedua bernama Mikrah iaitu anak jati Kampung Terap, Budu, yang juga masih berketurunan Datuk Kaya Ibrahim Terap, Budu, Lipis. Jurai keturunan Tok Mikrah ini ialah Tok Mikrah anak Tok Kaya Busu anak Tok Kaya Chandak anak Tok Kaya Ibrahim yang bernikah  . Bermula dari sinilah terjalinnya ikatan kekerabatan yang amat dekat lagi meluas dalam kalangan penduduk Hulu Pahang yang bertebaran di semua mukim dan kampung-kampung dalam daerah Raub dan Lipis bahkan merebak hingga ke Jerantut dan Temerloh melalui ikatan perkahwinan generasi terkemudian.
            Daripada perkahwinan ini Raja Ahmad @ Tok Prak beroleh tiga orang anak iaitu Pandak Lena, Fatimah dan Kulop Mat Daham.
            Tok Pandak Lena berkahwin dengan seorang perempuan, orang Temau mendapat anak seorang perempuan hanya diketahui panggilannya Tok Ne bernikah dengan Tok Dagang Buyut. Hasil pernikahan itu memperoleh zuriat anak lelaki diberi nama Tok Dagang Busu.

Kampung Gesing
            Akan  kesampaian   Tengku Muda Khairul Alam bin Tengku Badrul Alam(Raja Muda  Padang Nunang)  dan  sepupu  Baginda Tengku Umbak binTengku Tialam dari  padang  Nunang   dan pengikutnya  ke mukim  Sega  disambut dengan  gumbira oleh Tok Muhamad bin Tok Aya binTok De Abdul Rahman anak Itam Mas Pahang anak    Orang Kaya Ibrahim  yang menjadi Penghulu  Sega  pada waktu  itu.  Akan  berita berundurnya  Tengku Khairul Alam dari  kerajaan di Padang Nunang setelah  diusir Belanda dalam perang Paderi di Rao (1832) telah sampai awal dibawa  orang Rao ke Sengkela dan Sega.
            Untuk  mengikat kasih penduduk  mukim Sega, dinikahkan  oleh Tok Muhamad  akan Tengku Muda Khairul Alam yang sudah berusia itu dengan  Jeleha.   anak Aminah (suaminya Lebai Diman)  iaitu jugalah anak sepupu Tok Muhamad .  Akan Jeleha  itu telah mempunyai anak bernama Mohd Salim  dan Fatimah  dengan  suami pertamanya  dahulu (Hj. Abd. Manan) .  Mereka diberi tanah  berhampiran Gesing dan kemudian hari dikenali sebagai  Kampung Tanjung Raja.   Pernikahan itu berlaku sekitar 1839 di Gesing . Baginda  memperoleh seorang anak dinamakan  Tengku Abdul  Samad.  Maka diamlah Baginda di Gesing  dan tempat diamnya itu dipanggil orang Kampung Gesing.  Tengku Muda  Khairul Alam meninggal dunia setelah beberapa  tahun  menetap di Gesing  dan dikebumikan  di Tanah Perkuburan di situ (kubur  baginda tidak wujud  lagi kerana  hakisan tebing  sungai  menghanyutkan kawasan  kuburan baginda itu.)
            Akan sepupu  Tengku Khairul  Alam,  Baginda Tengku Umbak binTengku Tialam dari  padang  Nunang   ini dijodohkan oleh Tok Muhammad dengan  Siti Ajar  anak Aminah,berzuriat dia anak bernama Tengku Rashiah, Raja Fatimah dan Raja Puteri.
           
Pembukaan Kampung Temau
            Kampung Temau dibuka sekitar tahun 1804M iaitu pada masa Tengku Koris ibni Bendahara Paduka Raja Abdul Majid memerintah Pahang.  Kampung ini dibuka oleh 4 orang tokoh Kampar iaitu Datuk Paduka Raja, Tan Fakeh Ali (adik Datuk Paduka) ,  Tan Ibrahim dan Datuk Baginda.
            Akan Datuk Paduka Raja berkahwin dengan Halimah anak Tok Perak di kampung Gesing.  Tan Fakeh Ali berkahwin dengan Yang Madunah binti Panglima Jabaringin, cucu Tok Perak.  Tan Ibrahim pula berkahwin Banum binti Daeng Bugis, juga cucu Tok Perak.  Datuk Baginda berkahwin dengan dengan Maimunah , juga cucu Tok Perak di Gesing
            Selain empat tokoh ini, Disebut juga Haji Abdullah Malim Pendita dan Tengku Ali @ Tok Shaharom (ayah Tok Gajah) turut bersama-sama membuka kampung Temau.


Pembukaan Kampung Sungai Jahit
            Ada pun Hj. Salim anak Jeliha anak Tok Aki anak Tok De anak Itam Mas Pahang anak Tok Kaya Ibrahim waktu itu tinggal di Ajai; akan anaknya bernama Muhamad Sidik dihajat oleh Tok Keli, Penghulu Mukim Sega hendak dikahwinkan dengan orang Sega. Namun Muhamad Sidik berkehendak bernikah dengan Mas Da anak Tujuan Saka orang Temau.
            Hal ini dimaklum oleh Hj. Salim ayah Muhamad Sidik kepada Tok Keli. Akan Tok Keli tidak menghalang kerana Tujuan Saka itu orang terbilang dan beragama dari tanah seberang. Selain itu, abang Tujuan Saka bernama Fakeh Khalifah itu telah bernikah dengan    keturunan Baginda Demu ( Tok Ba binti Abu Samah binti Malek bin Tok Mat Saleh bin Ngah Endik bin Muhamad Ali Jaafar Sidek bin Raja Muhamad @ Baginda Demu)  yang tinggal di Budu. Akan Tok Keli,  Penghulu Sega itu juga ada bernikah isteri kedua dengan orang Rawa di Temau melahirkan anak lelaki bernama Mohd Taibi
            Maka dipinang oleh Hj. Salim akan Mas De. Sewaktu hendak dibuat kenduri, dibincangkan adat berkenduri itu dengan Tok Keli.    “ Tidakkah jadi salah kita Datok pada undang-undang Pahang membuat kenduri bersebelahan ini?“
            Maka kata Tok Keli, “ Kalau dengan suruhan sahaya begitu, Tuan Haji buat sahajalah begitu. Tinggal lagi apa-apa hal sahaya akan bertanggungjawab.”
            Lalu dibuatlah kenduri di sebelah keluarga Hj. Salim. Demikian hal itu menjadi perkara pertama-tama berlaku dalam mukim Sega.            Ada pun Hj. Salim itu ialah Tuan Kadi yang pertama dalam wilayah Raub. Dia juga adalah abang tiri kepada Tengku Abdul Samad yang kemudiannya beranakkan Tengku Kudin yang menjadi Penghulu Mukim Gali yang pertama
            Setelah berlaku perkahwinan itu, Tujuan Saka memberi maklum kepada Tok Keli akan hajatnya hendak membuka tanah paya di Kuala Sg. Jahit. Maka dipersetujui oleh Tok Keli. Selang beberapa lama selepas perang Gali (1870), Muhamad Arif anak Tujuan Saka (adik beradik Mas Da) diberi surat kebenaran membuka kampung di Kuala Sungai Jahit. Sebahagian kawasan kampung yang diberi kebenaran itu diberi pula oleh Muhamad Arif kepada sepupunya bernama Hajah Sarifah anak Fakeh Khalifah.

            Maka masa membuka Kuala Sungai Jahit itu hampir bersamaanlah dengan masa  Tengku Abdul Samad  membuka Kampung Durian Sebatang   sekitar tahun  1870.

Pembukaan Kampung Gali
Sekitar 1830-an, Panglima Tegu  dan Panglima Balang Alam bersama-sama ramai orang Minangkabau menetap di Gali.  Untuk keharmonian  kehidupan, diangkat Panglima Balang Alam sebagai ketua masyarakat minangkabau di Gali.  Akan kehadiran mereka yang ramai ini dimaklumkan kepada pemerintah Pahang.  Dengan  keadaan itu, Wan Long ibni Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir telah mengutus surat mengutip cukai kepada penduduk  Gali pada 30 Disember 1859M. Urusan cukai itu kemudiannya tertaklok di bawah kuasa Tok Kaya Teh, Orang Kaya Lipis  ke-14  (1863 – 1882 ).  Sesudah perang saudara Pahang, Tengku Abdul Samad dilantik sebagai Penghulu Gali yang pertama.  Beliau meninggal dunia pada 1924 dan jawatan Penghulu Gali disandang oleh anaknya Tengku Kudin.
           
Kampung Raub
Sekitar tahun 1882M, Tengku Laksmana itu berasal dari Natar, Pagar Ruyung di Sumatera mengembara bersama anaknya melalui Kuala Kubu, Selangor mengikuti alur sungai dalam hutan belantara menuju ke sini. Setelah sekian lama mereka mengembara, di tebatan. Apabila sampai di kawasan tersebut Laksamana mendapati sesuai untuk membuka petempatan. Kedua-dua tebing tobak itu cantik kerana tanahnya berpasir dan menarik.
Kawasan itu sekarang merupakan padang besar Majlis Daerah Raub. Tengku Laksamana  membuka kawasan perkampungan mereka menanam pelbagai sayur-sayuran di tebing tanah berpasir itu. Dalam masa yang sama mereka mencari rotan, damar, getah jelutung dan memburu binatang berhampiran kawasan hutan. Pada satu hari Laksmana Alang Shah dan anaknya berhasrat untuk membuat gula paku lalu mereka ke tebatan tersebut lalu mencabut sepohon paku. Apabila pasir yang melekat itu bederai kelihatan serbuk emas. Sejak itu Laksmana dan anak buahnya meraub pasir dan tanah berlumpur disepanjang tebing sungai itu untuk mencari emas. Setiap kali meraub mereka amat gembira mendapat emas. Sebuah masjid dibangunkan di perkampungan ini pada 1898M.

            Dengan adanya bijih emas yang berharga itu, kerajaan Pahang pada zaman Inggeris telah memajak usaha perlombongan emas ini kepada anak raja Selangor iaitu  Raja Impeh bin Raja Abdullah  (menantu Tengku Abdul Samad- Penghulu Gali) dan abangnya Raja Ismail bin Raja Abdullah.  Mereka menjalankan aktiviti perlombongan di kawasan Sempam. Namun begitu konsesi perlombongan itu tidak lama disebabkan kos operasi yang tinggi. 
Kerajaan Pahang memajakkan operasi pengeluaran emas ini kepada  Raub Australian Gold Mine (RAGM) yang didaftarkan pada 1889 di Queensland, Australia. RAGM juga dikenali sebagai Raub Gold Mine. Pada awalnya syarikat lombong ini dikenali sebagai Australian Syndicate Ltd dan kemudian Australian Gold Mining Co. Ltd pada 1892. RAGM beroperasi sehingga 1961.
Kaedah perlombongan yang dijalankan di daerah Raub adalah kaedah bawah tanah ( shaft mining) dan ia dimulakan di Lubang Raub (Raub Hole). Operasi perlombongan di   Bukit Koman dan dipercayai perlombongan telah meliputi kawasan bawah tanah hingga ke bandar Raub. Kawasan bawah tanah antara pekan Bukit Koman dan bandar Raub adalah berlubang dan ini meninggalkan kesan yang buruk kepada pembangunan fizikal bandar. Hingga kini Raub tidak boleh mendirikan bangunan-bangunan tinggi.
Bukit Koman berkembang sebagai Bandar kecil dan   menikmati pelbagai kemudahan selepas R.A.G.M. memulakan kegiatan. Antaranya jalanraya yang menghubungkan bandar Bukit Koman dengan daerah Raub dan dengan Kuala Lumpur, rumah sembelih binatang, kedai, bekalan letrik dan berek tempat tinggal untuk para pekerja dan sebuah sekolah rendah berpengantar bahasa Cina, Yuh Hwa yang dibina pada 1907. Ia disifatkan sebagai sekolah kebangsaan Cina kedua tertua di Malaysia.
Ancaman Komunis di semenanjung dan khususnya di daerah Raub pada tahun-tahun 40-an menyebabkan langkah-langkah diambil untuk mendirikan penempatan-penempatan baru. Hasilnya muncul kampung-kampung baru yang kekal hingga ke hari ini. . Kampung-kampung baru tersebut ialah Cheroh (1948), Sang Lee (1948), Sungai Ruan (1948), Sungai Chetang (1948), Bukit Koman (1949), Sempalit (1950), Sungai Lui (1950), Tras (1950) dan Sungai Klau (1960).

-       TAMAT           -

















Lampiran
Senarai Orang Kaya Lipis
INSTITUSI "ORANG KAYA LIPIS@TOK KAYA LIPIS" asalnya di LEMBAH SG. LIPIS (PAHANG).  Hubungan antara INSTITUSI ORANG KAYA LIPIS dan LEMBAH LIPIS tidak dapat dipisahkan. 

Kedudukan
Nama
Anggaran Tahun Pemerintahan
1.      
Tok Kaya HANG SEMAUN BIN HANG TUAH

1488
2.      
Tok Kaya ABDUL HAMID

1517
3.      
Tok Kaya ABDUL RAHMAN

1535
4.      
Tok Kaya BANDU@TUN BANDU@TUN SULAIMAN BIN TUN IBRAHIM
1565
5.      
Tok Kaya Muhammad

1619
6.      
Tok Kaya Abdul Hamid II

1635
7.      
Tok Kaya Kasar

1653
8.      
Tok Kaya Abdullah Hashim

1660
9.      
Tok Kaya Talib 


10.    
Tok Kaya Chandak

1700
11.    
Tok Kaya Busu

1747
12.    
Tok Kaya Hassan

1799
13.    
Tok Kaya Teh@Wan Teh (1863M) bin (Wan) Deris bin Wan Hassan
1863
14.    
Tok Kaya Sentol@Wan Sentol bin Tok Kaya Teh@Wan Teh

1878
15.    
Tok Kaya Awang Perang bin Tok Kaya Sentol@Wan Sentol

1912
16.    
Tok Kaya Mahmud bin Mat (Dato' Mahmud bin Mat - Pekan)

1927
17.    
Tok Kaya Abdul Razak Hussein (Tan Sri Abdul Razak bin Hussein).

1974


Senarai Penghulu Sega
Kedudukan
Nama
Anggaran Tahun Pemerintahan
      I.         
Tok Mat Amin Bin Tok Malik
1680
     II.         
Tok Muhammad bin Tok Aya
1768
    III.         
Tok Keli bin Tok Muhamad
1853
    IV.         
Tok Imam The bin Tok Keli
1887
     V.         
Muhamad Saman bin Abdullah
1892
    VI.         
Muhamad Dahan bin Imam Teh
1904
   VII.         
Pilus bin Long Taib
1928
  VIII.         
Yaakob bin Hasan
1945
    IX.         
Syed Abdul Rahman  Bin Syed Muhamad
1965
     X.         
Bahauddin bin Ahmad
1974
    XI.         
Ahmad bin Alang
1982
   XII.         
Othman bin Husin
1993




Senarai Penghulu Dong
Kedudukan
Nama
Anggaran Tahun Pemerintahan
1.      
Tan Pakeh  Ali
1810 - 1820
2.      
Tan Ibrahim
1820 - 1820
3.      
Hj. Muhamad Baki
1820 -1870
4.      
Imam Perang Hj. Yusof bin Tan Ibrahim
1870 - 1914
5.      
Tok Muda Hasan bin Salleh
1914 - 1920
6.      
Tok Muda Bakhtiar bin Tok Muda Hasan

7.      
Tok Muda Muhd Amin bin Tok Muda Hasan

8.      
Mahmud bin Tok Muda Bakhtiar


Senarai Penghulu Batu Talam
Kedudukan
Nama
Anggaran Tahun Pemerintahan
      I.         
Tok Muda Raja Zuhri bin Raja Daud

     II.         
Tok Muda Raja Darman bin Tok Muda Zuhri


6 ulasan:

  1. Saya ingin mengetahui susur galur yop padang dan adiknya yang padang,di kg tualang padang,lipis.sekuranya tuan tahu dan ada maklumatnya tolong ceritakan disini.terima kasih!

    BalasPadam
  2. Aslmkm saya ingin mencari salasilah mengenai tok dagang buyut

    BalasPadam
  3. Saya nak tahu pasal puak 16 yg selalu dikaitkan dgn Aki saya belah bapa saya Di tualang Padang Dan juga belah moyang perempuan belah nenek belah ibu saya Di chenor..harap boleh detailkan

    BalasPadam
  4. Saya nak tahu sejarah pasal moyang saya iaitu dato setia Amar segara Mohamad yassin bin sutan yg menjadi penghulu kaw. Jenderak..harap boleh jelaskan.

    BalasPadam
  5. Di zaman sultan Abdullah ayah kpd sultan Abu bakar.

    BalasPadam
  6. Nenek saya pernah cerita .. bahawa nenek moyang DIA pernah lari Dari Sumatra ke Pahang krn mengelakkan sengketa perebutan takhta..saudaranya jadi raja..tp digulingkan org..lalu DIA Dan saudaranya bertiga meninggalkan Sumatra Dan berdiam Di Pahang. Dlm pengembaraannya ke pahang..DIA pernah menebang sepohon pokok yg tumbuh ditgh tgh sg. Pahang..besar pokok ITU..boleh diletakkan dulang yg byk saya tak ingat 16 ke..40 ke..saya tak ingat..pastu..DIA juga yg membunuh ular bidai yg mengganggu kapal kapal Di sg. Pahang..JD. Mohon penjelasan kalau kalau Ada dlm pengetahuan tuan..

    BalasPadam