DI PENTAS SOFA PUTIH ITBM



Dengan izin Allah jua, saya   tampil di pentas Sofa Putih Gerai Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) , Aras 3 PWTC sempena PBAKL pada jam 4.00 pm hingga 5.00 pm, 30 April 2015   bagi memberi penjelasan tentang penulisan novel SARJANA BANGSA.
Saya fikir-fikir elok sahaja di pentas itu saya menyentuh beberapa aspek yang perlu diketahui oleh pembaca berhubung penulisan novel SARJANA BANGSA itu. Antaranya ialah: 

i. Latar belakang penulisan
ii. Motif penulisan
iii. Kerja - kerja penyelidikan
iv. Kaedah pengarangan
v. Standard penulisan untuk bersayembara
vi. Apa sepatutnya diperoleh pembaca daripada karya ini.


Pembicaraan tentang latar belakang penulisan selalu menjadi perhatian.  Sesungguhnya untuk menghasilkan novel SARJANA BANGSA  yang saya muatkan pemikiran dan pelbagai sudut filsafat itu memang memerlukan waktu lama untuk pengumpulan bahan.  Namun semuanya dapat diusahakan kerana memang sudah menjadi cita-cita saya untuk menghasilkan novel yang sarat pemikiran. 

Sewaktu sesi pembicaraan, bukan sahaja peminat buku yang sudi mendengar celoteh spontan itu, malah kehadiran ramai anak-anak didikku dari Sekolah Menengah Agama Al- Falah Batu Talam  menambah semangatku untuk bercerita dari satu aspek ke satu aspek mengenai kerja menghasilkan novel SARJANA BANGSA  itu.

Melalui pembicaraan itu, dapat saling bertukar fikiran dan memberi semangat kepada saya untuk menukil karya-karya yang lebih bermutu. Segala teguran dan nasihat akan disemat, dingat sebagai budi yang tidak ternilai harganya.

Bila memandang ke muka laut,
Nampak sampan mudik ke hulu;
Bila terkenang mulut menyebut
Budi tuan yang baik diingat selalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan