ERTI ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN

SEGARKAN PENAFSIRAN ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA

Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang diperlengkap dan diperkukuh dengan beberapa peruntukan lain telah memartabatkan Agama Islam sebagai agama bagi Persekutuan. Penafsiran Islam sebagai religion dengan menyempitkan pengertian agama setakat ibadah sepatutnya diketepikan.

Hal yang demikian kerana Islam yang sudah diamal sejak 1297 di Pasai dan sebelum 1326 di Terengganu sudah menafsirkan dengan jelas bahawa Islam ialah sistem yang syumul merangkumi seluruh aspek hidup, Islam adalah negara dan watan, pemerintah dan umat, akhlak dan kekuatan, rahmat dan keadilan, kebudayaan dan undang-undang, ilmu dan kehakiman; Islam merangkumi material dan harta benda, usaha dan kekayaan, jihad dan dakwah, tentera dan fikrah, akidah yang benar dan ibadat yang sah.

Insan yang menerima Islam sebagai pegangan agamanya, memiliki ikatan dan komitmen yang mendalam kepada Tuhan Maha Pencipta. Islam adalah Addin, satu cara hidup yang lengkap dan berkesinambungan, mengaitkan kehidupan di alam dunia dan di alam akhirat.

Dalam undang-undang negeri Perak, Johor , Pahang dan Terengganu sejak 1600 sudah membuktikan bahawa Islam itu adalah Ad-deen yang sudah sebati diamalkan dalam masyarakat negeri-negeri Melayu.

Ya, kenapa perlu ditafsir kepada tafsiran lain.

Islam sebagai agama Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, Tanah Simpanan Melayu diperuntuk dan dipertahankan, kedudukan istimewa Orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain dilindungi, kedaulatan Raja-Raja Melayu memer...intah Negara kekal terjamin.

Perkara-perkara ini tidak boleh dipinda di dalam Perlembagaan semata-mata melalui suara majoriti dua pertiga ahli-ahli Dewan Rakyat atau ahli-ahli Dewan Negara tanpa perkenan Raja-Raja. Perkara-perkara ini tidak boleh sewenang-wenangnya dijadikan modal politik untuk kepentingan politik. Perkara-perkara tersebut adalah prinsip asas, prinsip utama yang tidak boleh sama sekali diperdagangkan. (Raja Nazrin - lihat http://www.islam.gov.my/sites/default/files/bahagian/bpict/titah_diraja.pdf )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan