P Kampung Kuala Atok itu wujud daripada
pembukaan berperingkat bermula dari kawasan Padi Setempat. Lokasinya ialah di
tepi tebing Sunggai Lipis di hulu sedikit dari lubuk yang dalam dipanggil
‘ Lubuk Benggali ‘. Dari tebing
Sungai Lipis menganjur ke tanah permatang terdapat lembahan pamah yang
sesuai dibuat tanah paya dan tapak rumah kediaman.
Akan
Embong Saedah ( suaminya Tok Sebudin bin
Tok Kaya Busu) anak Tok Mat Amin Bukit
Tersan, beranak dia empat orang anak iaitu
Imam Long, Ngah Mahiyah, Itam Mas Pahang dan Tok Teh.
Imam
Long bernikah dengan Siti Hawa binti Tok Maulud (Tanjong Besar) berzuriat
Khatib Ipeh dan Hj. Ghafar @ Hj. Por.
Dengan seorang isteri yang lain bernama Senek, Imam Long berzuriat Yat
dan Dayang.
Khatib Ipeh bernikah dengan Tud
berzuriat Nong dan Siti Ada. Hj. Ghafar
@ Hj. Por bernikah dengan Khadijah binti Husin bin Tok Maulud (Tanjong Besar).
Manakala Yat pula bernikah dengan Teh berzuriat Zainab dan Nah. Dayang bernikah dengan Abu Seman berzuriat
Atkah dan Siti Dinar.
Orang
pertama yang meneroka Padi Setempat ialah keluarga Imam Long. Kesan-kesan tinggalan rumah anak cucu Imam
Long masih dapat dilihat pada tahun -tahun 1960-an. Terdapat beberapa rumah yang masih berada di
sekitar kawasan tersebut. Antaranya dimiliki oleh Idris anak Doh anak Yong anak
Khatib Ipeh anak Imam Long, rumah
Jemilah anak Seoma anak Khatib Hijau anak
Kumin anak Mohd Amin anak Tok
Malek, rumah Lebai Hasan anak Timah anak
Hj. Derapor anak Imam Long.
Oleh kerana belahan Sungai Lipis
sentiasa dibanjiri air setiap kali tibanya musim tengkujuh, maka kawasan
Padi Setempat akan digenangi air. Untuk
itu perlu ada kawasan yang selamat untuk tempat tinggal sementara pada waktu
banjir itu. Selain itu, usaha menambah
rezeki tidaklah boleh bergantung kepada
tanah paya semata-mata. Maka penduduk Padi Setempat bergotong-royong menebang pokok besar dan
menebas semak samun hendak dibuat cherang bagi tujuan bercucuk tanam.
Memandangkan kawasan kaki paya
hingga ke permatang bukit itu tidaklah
terlalu luas, maka diusahakan kawasan itu secara beramai-ramai dengan menugal
jagung. Setiap keluaga diperuntukkan
setahil benih jagung. Dalam kerja
berderau mengusahakan kebun jagung itu, terbitlah pakatan menamakan kawasan
kebun mereka itu sebagai Bukit Setahil Tugal atau Bukit Setugal.
Sekitar tahun 1800, penduduk di
sekitaran Padi Setempat semakin ramai.
Maka dianggar-anggarkan kerja membuka kampung Kuala Atok itu di antara
tahun 1805M hingga 1815M .
Akan kampung halaman di Padi
Setempat selalu ditenggelami air bah
setiap tahun, beralihlah Imam Long dan anak-anaknya Haji Derapor, Tok Khatib Ipeh Lebai Yat dan
Dayang serta anak cucu Imam Long membuat kampung di permatang bukit bersebelahan kebun jagung mereka di Bukit
Setahil Tugal (Setugal). Maka kerja
membuka kampung memakan masa
berbulan-bulan kerana kawasan
berbukit-bukit itu masih hutan dara
dan kawasan tanah paya di tepi anak sungai sangat selut dan sesuai
bertanam padi. Berhari-hari dan
berbulan-bulan mereka bekerja untuk urusan itu.
Maka pada suatu hari yang panas, sesudah bekerja membersihkan
kawasan untuk bertanam padi, Imam Long
mengajak anak cucunya mandi-manda di sungai berdekatan. Oleh air sungai yang jernih dan sejuk,
bermain-main mereka di sungai
itu dengan menyelam
lama-lama. Akan Imam Long mempunyai
kebolehan menyelam lama di dalam air.
Diajak anak cucunya bermain-main
menyelam siapa yang lama. Maka dalam
permainan itu, tidaklah mampu anak cucunya
mengalahkan Imam Long menahan
nafas di dalam air. Dilaung-laung oleh
Derapor, Ipeh, Yat, Dayang dan anak-anak merka
supaya Imam Long segera timbul.
Didengar Imam Long akan laungan
itu lalu timbullah dia dipermukaan air.
Pada
peringkat awalnya Imam Long dan
anak buahnya bersolat Jumaat di masjid kampung datoknya,
Imam Mat Amin di Kampung Tersan. Ada yang bersolat Jumaat di Jeram Besu. Sehingga
kemudiannya sekitar tahun 1870-an apabila
penduduk Kuala Atok telah bertambah dan sahlah pada hukum
syarak mendirikan sembahyang Jumaat mengikut Mazhab Imam As-Syafi'e, baharulah
dibina masjid lama di permatang Bukit Kuala Atok. Masjid itu dibuat di
atas tanah yang diwaqafkan oleh Tok Wok binti Haji Por @ Derapor bin Imam
Long
Di masjid itu, naiklah:
i. Khatib Ismail anak Tok
Dino binti Tok Kembar bin Tok Hamid bin Tok Pamat bin Tok Ibrahim bin Tok Lil
bin Tok Yop bin Panglima Embong Pian sebagai
pembaca khutbah Jumaat. Amat hafaz seluruh
isi khutbah tanpa membaca teks khutbah yang dibekalkan oleh pejabat agama Islam
di Istana Sultan Pahang.
ii. Sementara itu, seorang imam dilantik ( tidak dapat
dikesan namanya) dan kemudian harinya, Imam Abdullah bin Sintam bin Imam
Janal bin Wan Husin @ Tok Dahalek menjadi Imam di kampung Kuala
Atok. Selain itu diangkat pula Imam Bulat @ Mat Akil anak Beh binti Tok
Panglima Juan. Maka sesudah itu diangkat pula menjadi Imam itu ialah Md Isa bin
Omar bin Panglima Juan dan Jaafar bin Mat Yasin bin Tok Kumbar.
Sesudah itu diangkat menjadi imam itu ialah Imam Mohd Nor bin Lebai Ali dan
Imam Zainal bin Abdul Rahman bin Sintam @ Abdul Karim .
Kemudiannya diangkat sesudah itu Imam Mohamad Asnawi bin Lebai
Hasan bin Mukim Tut dan Imam Wan Hasan bin Wan Mat Zin bin Wan Lingga.
iii. Akan Mukim Tut anak Tok Teh
binti Tok Sebudin diangkat menjadi tukang hebah berita. Akan tugas ini
digelar orang Tok Mukim. Sesudah meninggal Mukim Tod, diangkat pula anak
saudaranya bernama Ahmad bin Li anak Tok Teh binti Tok Sebudin menjawat jawatan
Tok Mukim Masjid Kuala Atok. Akan segala urusan anak buah yang ada di kampung
itu, Mukim Ahmad ini menjadi rujukan dan
beliaulah tukang hebah segala aktiviti di kampung itu sebelum bersembahyang
Jumaat. Anak Ahmad ini bernama Yusof pada sekitar 1980-an diangkat
menjadi Ketua Kampung Kuala Atok ke-5.
Semakin hari, penduduk semakin bertambah apabila lebih ramai penghijrah dari
Penjum dan Budu
mendiami Kuala Atok, maka mahu
tidak mahu perlu diteroka tanah hutan yang lebih luas untuk
kediaman. Berlakulah pakatan untuk mengagihkan kawasan
penempatan mengikut ahli kekeluargaan yang rapat.
a. Kampung Kuala Atok, Bukit Atok dan Kampung Sekolah
a. Kampung Kuala Atok, Bukit Atok dan Kampung Sekolah
Oleh
Imam Long bin Tok Sabudin, diajaknya anak-anaknya iaitu Hj. Derapor,
Khatib Ipeh, Yat dan Dayang membuka jaluran pematang dari Bukit Setugal
menuju ke air mudik. Kerja meneroka hutan itu berhenti di satu
tempat disebut ‘ Kubang Sawa’ (simpang tiga kuala atok – dekat masjid baru)
Ada
pun tanah paya di seberang Sungai Atok itu cantik juga untuk bertanam
padi dan diminta oleh adik beliau bernama
Tok Teh binti Tok Sabudin untuk diteroka dan dijadikan
kampong halaman. Diteroka oleh Tok Teh dan anak-beranaknya iaitu
Tok Timah, Tok Li dan Mukim Tut, dijadikan
kampong halaman lalu dipanggil kawasan itu ‘ Bukit Atok’.
Setelah
Kampung Bukit Atok itu didirikan, maka akan Tok Yat bin Imam Long ingin pula
membuka kampong halaman di sebelah kampong Bukit Atok itu. Lalu
diteroka pula kampong bersesuaian dengan keperluan anak beranaknya
Setelah sekolah kebangsaan Kuala Atok didirikan pada tahun 1910,
dikenali kawasan kampong itu sebagai KAMPUNG SEKOLAH.
Maka meluasnya pembukaan kawasan penempatan di Kuala Atok ini sampai ke
pendengaran kaum kerabat di kampung Pagar. Lalu Tok Kembar bernikah
dengan Siti Yang Bertih binti Tok Rok binti Abul binti Tok Malek
bin Tok Hamid bin Imam Pamat bin Tok Ibrahim bin Tok Lil bin Tok
Yop bin Embong Pian bin Muhamad Ali Jaafar Sidek bin Baginda Demu berpindah ke
Kuala Atok. Mereka menduduki sebelah bahagian darat Kuala Atok
bersebelahan dengan kampung bawah dekat masjid lama . Di sini beliau
mendapat anak iaitu Dino, Monek, Yasin dan Lebai Sidek
Selain itu, keluarga Tok Sintam dari Budu turut datang menetap di Kuala Atok
ini. Sebahagian ahli keluarganya pergi ke Kampung Sejuk untuk membuka
tanah paya.
b.
Kampung Sejuk
Ketika kampung Kuala Atok itu melebar dengan pesat sampai ke Pulai, kampung
Sejuk turut dibuka. Ramai pahlawan-pahlawan yang handal berkampung di
situ. Antaranya ialah ahli keluarga Tok Sintam (Abdul Karim )
bin Imam Janai bin WanHusin (Tok Dahalek)
c.
Kampung Merang
Dalam
perkembangan seterusnya Kampung Kuala Atok ini, didapati kawasan
antara Pulau dan Sejuk itu terdapat kawasan belukar dan paya yang belum
diteroka. Akan Imam Abdullah bin Sintam, Ahmad bin Sintam, Teh bin
Sintam, Abdul Rahman bin Sintam, Mohamad bin Ismail bin Panglima Juan ,
Yusof anak Siti Ada binti Khatib Ipeh, Buyung dan lain-lain meneroka
kawasan tersebut. Semasa kerja-kerja membuka penempatan itu terlalu banyak
binatang ‘ Merang ‘ terdapat di kawasan sungai. Lalu sepakat mereka
menamakan kawasan itu sebagai ‘ Kampong Merang.’
c.
Kampung Paya Peranggan dan Kampung Olok Empang.
Berlakunya
perang saudara di Selangor kira-kira pada tahun 1873 ramai penduduk
di mukim Sega yang dipanggil berkhidmat menjadi panglima perang.
Antara mereka ialah Tok Juan bin Imam Muhamad Keramat Budu Terap, Abdul Rahman
bin Tok Juan bin Imam Muhamad , Tok Keli bin Mohd bin Tok Aya bin Tok De
Abdul Rahman . Tok Juan memimpin Sayap Kiri, Abdul Rahman
memimpin Sayap kanan menuju ke Kuala Kubu dan Tok Keli bersama-sama Hj.
Mohd Nor menuju ke Ulu Kelang.
Setelah
tamat perang sekitar 1884 dan kalahlah pihak Raja Mahadi, maka baginda
Sultan Ahmad menangguhkan pengunduran pulang pasukan Pahang di Kuala
Kubu. Ini bertujuan supaya dapat dikutip cukai bagi membayar belanja
perang dan menjaga keamanan . Mana-mana penduduk yang gagal
membayar cukai dijadikan hamba kerahan kepada panglima perang untuk
bekerja di Pahang.
Dalam
hal ini, Tok Juan bin Imam Muhamad yang menjadi Ketua Sayap Kiri pasukan
Pahang dianugerah 40 orang hamba. Hamba-hamba ini dikerah membuka
kampong yang kemudiannya dikenali sebagai PAYA PERANGGAN.
Akan
hal Tok Abdul Rahman bin Tok Juan bin Imam Muhamad; dia
juga seperti bapanya membawa pulang hamba dan membuka pula kampong di
kawasan tanah berselut di hulu (Kg. Sekolah) . Dibuatnya empang kecil untuk
tujuan mengairi kawasan paya dan di hilir empang itu dibangunkan kampong
halamannya. Dengan kerjasama hamba kerahan dan penduduk
kampong Kuala Atok, dibina saliran parit dari olok empang menuju ke
Bukit Atok. Satu lagi saliran ialah dari Gambut menuju paya
peranggan. Setelah selesai kerja-kerja membina kampong itu, Tok
Juan dan Tok Abdul Rahman membebaskan hamba kerahan itu. Pulanglah mereka
semula ke Kuala Kubu dan ada juga hamba kerahan perempuan yang diambil
oleh penduduk Kuala Atok sebagai isteri.
Melantik
Ketua Kampung
Sehingga
tahun 1888, sealam-alam Kuala Atok itu menjadi sangat luas.
Apabila Tok keli memegang jawatan Pembesar Berlapan negeri Pahang, diangkat dia
menjadi Penghulu di Mukim Sega, maka dikeluarkan arahan melantik ketua kampong
Kuala Atok bagi memudahkan urusan berkerajaan di Pahang.
Maka
akan penduduk Kuala Atok memandang hal ini juga
penting. Untuk melantik seorang ketua perlu banyak perkara
yang dipertimbangkan. Terlebih lagi sang ketua ini perlu sangat-sangat
dipercayai oleh Penghulu Mukim Sega yang menjadi Penghulu Raja Pahang.
Maka
pada waktu itu tidaklah ada tokoh yang rapat dengan Tok Keli dari segi
kekeluargaan melainkan anak sepupu Tok Keli yang bernama Tok
Abdul Rahman bin Tok Juan bin Imam Muhamad (Keramat Budu Terap) . Dalam
jalur keturunan lain dapat dibaca sebagai Abdul Rahman binti
Mastera binti Uji bin Ngah Janggut bin Tok Aya bin Tok De binti
Itam Mas Pahang bin Tok Kaya Ibrahim (Budu ).
Setelah
Tok Abdul Rahman ini meninggal dunia sekitar tahun 1920-an, maka sepakat pula
penduduk Kuala Atok mengangkat tokoh kedua menjadi ketua
kampong iaitu Bilal Ibrahim bin Yat bin Imam Long bin
Sabudin bin Tok Kaya Busu bin Tok Kaya Chandak binti Itam Mas Pahang bin Tok
Kaya Ibrahim (Budu).
Sesudah
Bilal Ibrahim meninggal dunia, berlama-lama juga Kampung Kuala Atok tiada
berketua. Sehingga sesudah merdeka
(1964) diangkat Mahmud bin Ubar bin Umar bin Teh Din
bin Tok Mat Amin Bukit Tersan menjadi ketua kampung. Semasa
zaman pentadbirannya, Tanah Pinggir Sejuk dan Tanah Pinggir Ulu Temalir
dibuka. Tanah seluas lima ke enam ekar itu diagih kepada
penduduk Kuala Atok untuk tanaman getah. Pada masa ini juga (1963)
jambatan besi dibina merentasi Sungai Lipis dan pada (1967) sebuah masjid batu
dibina di sisi tanah perkuburan Kuala Atok.
Sesudah
Mahmud bin Ubar berhenti menjadi ketua kampung, agak lama juga Kampung Kuala
Atok tiada berketua. Maka kira-kira pada tahun 1970, diangkat Abdul Manan bin Umar bin Juan bin Bilal
Muhamad (anak Saudara Hj. Abdul Rahman – ketua kampung
pertama) menjadi ketua kampung
Kuala Atok ke-4. Pada
zaktu pentadbirannya, tanah berkelompok kampung Sejuk dibuka dan diagih kepada
penduduk Kuala Atok. Pada waktu ini juga api letrik dan air paip dibawa
masuk dan jalan berturap tar dibina.
Sesudah
Abdul Manan bin Umar melepaskan jawatan ketua
kampung, agak lama juga Kampung Kuala Atok tiada berketua. Jawatan
itu kemudiannya disandang oleh Yusuf bin Mat sebagai ketua kampung Kuala Atok
ke-5 pada 1981. Beliau cicict kepada Tok Teh. Boleh dibaca jalur
keturunannya seperti berikut. Yusuf (beristerikan Halimah binti
Bakar) bin Mat anak Tok Li anak Tok Teh anak Tok Sebudin anak Tok
Kaya Busu anak Tok Kaya Chandak.
Sesudah
Yusuf bin Mat , pada tahun 1993 . Ahmad
Asnawi bin Lebai Hasan anak Timah anak Hj.
Derapor anak Imam Long diangkat menjadi ketua kampung ke-6. Akan
jalur keturunan Ahmad Asnawi sebelah maknya boleh dibawa seperti berikut. Ahmad
Asnawi anak Dayang anak Siti Nah anak Tok Tahir anak Baanum (bernikah dengan
Imam Pamat ) . Abang Iparnya tirinya Mahmud bin Ubar adalah ketua
kampung Kuala Atok sebelum itu dan
Tok Empat keria, abang Ipar tirinya menjadi Tok Empat Kampung Tersan)
Kamarudin
bin Abas bin Bilal Ibrahim (Ketua kampung Kuala Atok ke-2) bin Lebai Yat bin
Imam Long diangkat menjadi ketua kampung pada
1996 dan meletak
jawatan tahun 2010. Beliau ialah cucu kepada Ketua Kampung
Kuala Atok yang ke-2.
Pada Julai 2016, Musafa Khairi bin Abdul Latif dilantik sebagai ketua kampung
Kuala Atok yang ke-8. Beliau ialah cicit kepada Tok Abdul Rahman
bin Tok Juan (Ketua Kampung Kuala Atok yang pertama - dibaca jalur itu seperti
berikut: Mustafa Khairi anak Juairiah anak Ramlah anak Zainab binti Abdul
Rahman bin Juan. ATAU Mustafa Khairi anak Juairiah binti Md
Isa bin Omar bin Tok Juan ).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan