Maka
sesudah selesai majlis bertunang, pihak lelaki
akan meninggalkan separuh wang
hantaran kepada pihak keluarga perempuan.
Maka yang separuh lagi itu akan disempurnakan sebulan daripada
tarikh pernikahan.
Sehingga
tahun 1856 itu, akan sealam-alam wilayah Penghulu Sega itu memakai adat
berkenduri kahwin sekali sahaja di rumah sebelah perempuan. Hal ini juga termaktub dalam Adat istiadat
dalam negeri Pahang pada waktu itu. Dalam hal menjemput menantu, diamalkan cuma
berdoa selamat dan berjamuan ringan di rumah pihak lelaki.
Akan wang hantaran itu digunakan khusus untuk berbuat jamuan kahwin dan membeli serba sikit alas tilam bantal untuk pengantin. Maka apabila sudah disempurnakan bayaran hantaran itu, tertanggunglah soal mengadakan kenduri kahwin itu pada tanggungjawab keluarga perempuan. Jadi di pihak perempuan berpakat-pakatlah dalam keluarga mereka cara mana hendak menjayakan urusan kenduri kahwin itu.
Akan wang hantaran itu digunakan khusus untuk berbuat jamuan kahwin dan membeli serba sikit alas tilam bantal untuk pengantin. Maka apabila sudah disempurnakan bayaran hantaran itu, tertanggunglah soal mengadakan kenduri kahwin itu pada tanggungjawab keluarga perempuan. Jadi di pihak perempuan berpakat-pakatlah dalam keluarga mereka cara mana hendak menjayakan urusan kenduri kahwin itu.
Maka oleh
keluarga perempuan mengagih kerja kepada
beberapa bidang. Pertamanya soal
menjemput tetamu itu diurus oleh Ibu Bapa Pengantin perempuan. Maka bertanggungjawab ibu bapa bapa perempuan
melantik wakil jemputan dalam kalangan adik beradiknya untuk menyampaikan
jemputan hadir ke kenduri perkahwinan
itu. Maka yang dijemput ialah segala
kaum kerabat terdekat keluarga perempuan
itu sama banyak juga dengan kaum kerabat terdekat keluarga pengantin lelaki. Hal ini kerana kenduri yang hendak
dibuat adalah kenduri bersama-sama kedua
belah pihak. Sesudah itu baru dijemput
sahabat handai yang tiada talian darah
keturunan. Akan ibu bapa pihak
pengantin perempuan turut bertanggungjawab menyediakan alat alas tidur baring
bagi pengantin.
Urusan
kedua dalam kerja kahwin ini ialah menyediakan tempat untuk berjamu. Hal ini dilakukan tiga hari sebelum jadinya
majlis. Diajak seisi kampung
bergotong-royong menyiapkan bangsa
memasak dan bangsa makan serta bangku dan meja tempat berhidang dan makan. Akan alatan itu digunakan segala anak kayu
dan buluh yang terdapat di dalam kampung.
Urusan ini diketuai oleh Ketua Kampung yang mengatur maufakat. Maka sehari sesudah majlis, diatur maufakat membongkarkan segala binaan
ringkas. Mana yang patut disimpan akan
disimpan. Mana yang patut dibongkar akan dibongkar.
Urusan ketiga ialah menyediakan segala urusan berjamu semasa majlis pernikahan. Urusan ini diuru soleh adik beradik kepada bapa pengantin perempuan. Ada dua jamuan besar iaitu berjamu paa malam akad nikah dan berjamu pada hari persandingan. Akan berjamu pada malam akad nikah itu ringkas sahaja hidangannya. Apabila selesai akad nikah dan tahlil doa selamat, dijemputlah ahli tahlil dan keluarga yang bekerja buat urusan kenduri itu berjamu. Namun begitu, sesudah selesai berjamu lepas tahlil itu, bekerjalah seisi keluarga memasak gulai dan nasi kerana paa tengah hari esok akan dijalankan jamuan besar pernikahan itu.
Akan pihak keluarga pengantin lelaki tidaklah dibebankan urusan memasak ini. Namun begitu tidaklah dilarang mereka yang mahir untuk bertolong-bantu.
Apabila semua lauk pauk dan nasi selesai dimasak, kumpulan anak muda akan mengambil alih untuk urusan menghidang, menyusun pinggan mangkuk dan berhidang makanan untuk tetamu. Mereka jugalah akan membasuh pinggang-mangkuk atas semangat bergotong-royong.
Urusan ketiga ialah menyediakan segala urusan berjamu semasa majlis pernikahan. Urusan ini diuru soleh adik beradik kepada bapa pengantin perempuan. Ada dua jamuan besar iaitu berjamu paa malam akad nikah dan berjamu pada hari persandingan. Akan berjamu pada malam akad nikah itu ringkas sahaja hidangannya. Apabila selesai akad nikah dan tahlil doa selamat, dijemputlah ahli tahlil dan keluarga yang bekerja buat urusan kenduri itu berjamu. Namun begitu, sesudah selesai berjamu lepas tahlil itu, bekerjalah seisi keluarga memasak gulai dan nasi kerana paa tengah hari esok akan dijalankan jamuan besar pernikahan itu.
Akan pihak keluarga pengantin lelaki tidaklah dibebankan urusan memasak ini. Namun begitu tidaklah dilarang mereka yang mahir untuk bertolong-bantu.
Apabila semua lauk pauk dan nasi selesai dimasak, kumpulan anak muda akan mengambil alih untuk urusan menghidang, menyusun pinggan mangkuk dan berhidang makanan untuk tetamu. Mereka jugalah akan membasuh pinggang-mangkuk atas semangat bergotong-royong.
Akan urusan
keempat ialah menguruskan segala atur cara majlis berkaitan majlis tahlil dan
doa selamat, majlis akad nikah dan
berjamuan besar pada sebelah siang. Akan hal urusan keagamaan itu diserahkan
kepada Imam yang dilantik di dalam
kampung itu dan urusan adat
istiadat semasa majlis diurus oleh Ketua
Kampung. Maka akan ibu bapa pengantin
pada waktu ini hanya menguruskan urusan
menyambut tetamu sahaja.
Sesudah berlalu masa, banyak urusan berkenduri kendara
ini telah menyalahi adat sehingga menjadi susah dan durja hati sesetengah pihak. Ada pihak berasa mereka terbeban menanggung
belanja kenduri dan ada pihak pula berasa sebelah pihak lagi terlalu ringan
beban kerja membuat kenduri berkongsi itu. Oleh
kerana kenduri ini adalah kenduri perkongsian kedua keluarga, selalulah dipinggirkan
jemputan di pihak pengantin lelaki. Maka
keluarga sebelah perempuan cuma menjemput kaum kerabat dan sahabat handai
mereka sahaja seramai mungkin, manakala tidak disebutkan jumlah patut hadir di
pihak keluarga pengantin lelaki.
Demikian juga adat bergotong-royong itu telah ditukar kepada
sewa menyewa dan tender sahaja . Lalu segala urusan menyediakan bangsal berjamu dan memasak makanan , berhias
bilik tidur dan menghidang makanan
ditender sahaja sehingga berlaku wang
hantaran yang diminta melambung tinggi.
Tidaklah
ada penyelesaian akan hal mahalnya belanja kahwin ini selagi tiada usaha
penguasa agama menunjuk jalan penyelesaiannya.
Akan mengumpulkan majlis pernikahan bebeberapa pasangan dan dijalankan
kenduri bersekali yang
mula diamalkan sekarang sangat bertepatan dengan hukum syarak dan berjimat belanja. Perlulah perkara ini digalakkan demi memudahkan urusan pernikahan anak muda umat
Islam itu berjalan lancar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan