TAJUK:
SUMBANGAN DAN PENCAPAIAN HASANUDDIN BIN MD ISA DALAM BIDANG PENDIDIKAN DAN
PENULISAN DARI TAHUN 1982-2002.
PENGENALAN
Kajian sejarah tokoh bertumpu kepada riwayat
hidup seseorang individu yang mempunyai kedudukan yang signifikan atau penting
sama ada dalam komuniti, masyarakat, daerah, negeri, nasional atau di peringkat
antarabangsa. Kepentingan seseorang individu itu diteliti dari sudut peranan
dan sumbangannya dalam sesuatu bidang kehidupan ekonomi, politik, sosial,
pendidikan, kebudayaan, agama dan juga kehidupan selainnya. Seseorang individu
yang memainkan peranannya dalam setiap bidang itu boleh dinilai dari segi
sumbangannya dalam bentuk pemikiran, tindakan, program atau telah melakukan
sesuatu yang membawa kepada berlakunya perubahan atau pembaharuan ke atas
bidang yang diceburinya. Dalam sejarah tentang seseorang tokoh, penelitian ke
atas individu berkenaan mestilah dilihat dalam konteks pencapaian-pencapaian
tersebut. Misalnya, kajian sejarah ke atas tokoh intelektual atau pemikiran.
Sejarah tokoh boleh meneliti idea-idea yang dicetus oleh tokoh-tokoh yang
berpengaruh seperti novelis, saintis, negarawan dan lain-lain. Idea, sumbangan
dan peranan mereka tentang kemajuan, agama, moral ideologi dan sebagainya boleh
menjadi sebahagian dari cakupan penelitian.
Menurut Za'ba (1965), penulisan adalah
pekerjaan menyusunkan perkataan dengan susunan yang elok kerana menghalkan atau
merupakan sesuatu fikiran hati atau sesuatu kisah cerita supaya dapat
difahamkan oleh orang lain apabila didengar atau dibaca.
Manakala menurut Awang Sariyan (1991), beliau
telah mendefinisikan penulisan sebagai pengolahan gagasan atau pemikiran dan
juga proses mekanis yang melibatkan penguasaan alat dan teknik untuk
mengungkapkan gagasan atau pemikiran
Seterusnya, menurut Ahmad (2002) telah
menyatakan penulisan merupakan aktiviti yang tidak mudah malah kompleks. Penulisan ialah satu proses yang melibatkan
menganalisis cetusan fikiran, penyusunan fakta, dan penghuraiannya kepada
bentuk wacana yang logika.
Berdasarkan definisi-definisi ini, kita dapat
simpulkan bahawa penulisan merupakan satu aktiviti yang melibatkan pemikiran
dan perasaan. Kedua, ia adalah satu proses berterusan dalam usaha menyampaiken
pemikiran dan perasaan penulis.
Akhir sekali, penulisan adalah satu hasil (produk) yang dibaca dan
difahamkan yang mungkin juga melibatkan tindak balas tertentu.
HASIL KAJIAN
2.1 SEJARAH LATAR BELAKANG TUAN HASANUDDIN BIN
MD ISA
2.1.1 Latar belakang peribadi.
Hasanuddin bin Md Isa dilahirkan di Kampung
Kuala Atok, Raub, Pahang Darul Makmur pada tahun 1 Januari 1961. Dari susunan
salasilah kekeluargaannya seperti berikut:
i. Hasanuddin bin Md Isa anak
Bing anak Nong bin Khatib Ipeh bin Imam
Long anak
kepada Embong Saedah binti Tok Imam Mat Amin bin Tok Imam Malek bin Tok Imam Salleh
bin Tok Imam Ngah Endek bin Tok Imam Mohd Ali Jaafar Sidek @ Tok Di Yong bin
Baginda Demu (Yang DiPertuan Perak).
ii. Hasanuddin bin Md Isa anak
Bing anak Bek binti Tok Til anak kepada
Tok Lehah anak kepada Tok Dino binti Wan
Hasan (Wan San) bin Tun Abdul Latif (Orang Kaya Maharaja Perba Jelai 1) bin Wan
Muhamad (Pembuka Jelai) bin Tun Abdul Samad @ Tok Abu (Bendahara Patani ke- 3)
iii. Hasanuddin bin Md Isa bin Omar bin Panglima Kanan Juan bin Bilal
Muhamad (Terab Budu) bin Imam Ahmad (Kg. Pulau Manis, mukim Serada Terengganu)
Bapa
beliau Almarhum, Md Isa bin Omar merupakan seorang petani yang pernah berlajar
Pendidikan Islam dan Bahasa Arab di sebuah pondok pengajian Tanjung Besar,
Berhala Gantang, Kampung Pasir Mas Kuala Lipis dan pondok pengajian Islam di
Bunut Payung sebelum perang.
Beliau telah mengakhiri zaman bujangnya pada
november 1990 dengan pasangan pilihannya Puan Nor Aliza bt. Mohamad Hanib.
Hasil perkahwinannya itu dikurniai Allah empat orang cahaya mata iaitu Fatima
Zahraa (31 tahun), Sa’id Badi’urzaman (28 tahun), Ali Shari’ati (27 tahun) dan
‘Aisyah Syahirah (24 tahun). Dengan takdir Allah juga, beliau mendapat ikrar
mengambil gelar bapa angkat kepada Siti Nurulbaya binti Baharudin (33 tahun)
dan Muhamad Isyraf Elmy bin Shariman (9 tahun). Dalam tempoh ini, beliau
menetap di residensi Lot 8414, Lorong 17 Sempam Baru, Jalan Cheroh, 27600 Raub,
Pahang Darul Makmur.
2.1.2 Latar belakang pendidikan
Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah
Kebangsaan Kuala Atok pada tahun
1967 sehingga 1973. Seterusnya beliau melanjutkan pelajaran ke
Sekolah Menengah Kebangsaan Raub pada tahun 1974 hingga 1976. Selesai menerima
keputusan Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran, beliau melanjutkan pelajaran ke
Sekolah Merengah Teknik Kuantan pada tahun 1977 hingga 1978. Pada tahun 1979
hingga 1980, beliau melanjutkan pelajaran di tingkatan 6 Sastera Sekolah Menengah Abdul
Rahman Talib, Kuantan.
Setelah mendapat pencapaian agak baik dalam
peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran, beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti
Kebangsaan Malaysia, Bangi pada tahun 1981 hingga 1984. Di sini juga beliau mengikuti Latihan Pasukan
Latihan Tentera Simpanan (PALAPES) dan ditauliah Leftenan Muda oleh DYMM Seri
Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong pada 1984.
Seterusnya mulai tahun 1988 hingga 1989, beliau mengikuti kursus diploma
pendidikan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Pada tahun 1992, sekali
lagi beliau mengikuti kursus dalam bidang Pedogogi dan Metodologi Pembelajaran
di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Sesudah beliau tamat pengajian,
beliau bertugas di Sekolah Menengah Agama Kerajaan Negeri Pahang sebagai guru.
2.1.3 Latar belakang perkhidmatan
Dalam tempoh masa yang panjang, beliau
melibatkan diri dalam Aktiviti badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan lain-lain.
Antaranya sebagai Ketua 1, Dewan Persuratan Melayu Pahang Kawasan Raub (DPMP)
pada tahun 2014, AJK Dewan Persuratan Melayu Pahang pada tahun 2001-2008,
2011-2013 dan pada tahun
2017-2019. Beliau juga merupakan Penasihat PIBG SMA AI-Falah Batu
Talam, Raub pada tahun 2011, Penasihat Alumni SMA Al-Falah Batu Talam. AJK KAFA
Daerah Raub pada tahun 2016-2017. Beliau juga menyandang jawatan Mejar
Bersekutu (PA) Angkatan Pertahanan Awam Malaysia tahun 2014-2016, Pengerusi
Pertubuhan Seni Silat Gayong Pelangi dan Pedang Pahang tahun 2017. Seterusnya,
beliau juga merupakan pengerusi Majlis Jabatan Agama Islam Pahang tahun
2014-2017, dan Ahli Seumur Hidup Persatuan Penulis Nasional (PENA) Kuala
Lumpur. Selain itu juga beliau sering dijemput menjadi hakim dalam puisi dan
nasyid dan dijemput menyampaikan ceramah kesusasteraan di sekolah-sekolah dan
seminar-seminar kesusasteraan di Semenanjung dan Sarawak sama ada di bawah
program Dewan Persuratan Melayu Pahang atau Institusi Terjemahan dan Buku
Malaysia atau Dewan Bahasa dan Pustaka. Beliau juga turut terlibat dalam
pengkisahan sejarah tempatan di Raub sebagai jawatan kuasa kecil Muzium Polis
Raub dan dalam urusan melibatkan Adat Resam Melayu di peringkat Jabatan Agama
Islam Pahang.
SUMBANGAN DAN PENCAPAIAN HASANUDDIN BIN MD ISA
3.1 Sumbangan sebagai pengetua sekolah.
Sebagai seorang Pengetua, tugas besar wajib
dipikul beliau ialah merancang dan memantau institusi sekolah dijana cemerlang
baik dalam pengurusan sumber manusia, pengurusan kewangan, pengurusan kurikulum
dan kokurikulum, pengurusan personel dan pengurusan kerohanian pelajar dan pekerja.
Dalam pengurusan
sumber manusia, beliau berusaha memastikan tenaga kerja baik penjawat
pengurusan pejabat atau guru-guru sentiasa mencukupi. Guru dan pegawai pejabat
bersara paksa atau ditukar didapatkan pengganti pada tarikh patut ganti.
Selain
itu pengurusan Kurikulum Standard Sekolah Menengah Kementerian Pelajaran
Malaysia melibatkan mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab,
Matematik, Sejarah, Sains, Ekonomi, Perdagangan dan matematik tambahan
disampaikan sebagaimana sukatan pelajaran yang sudah ditetapkan dan pelajar
upaya menjaab dalam penilaian.
Bagi pengurusan Kurikulum Agama Negeri Pahang
Jabatan Agama Islam Pahang melibatkan pengajaran mata pelajaran Al-Quran,
Hadis, Fiqh, Sirah, Nahu Saraf, Adab
Nusus, Balaghah dan Mantiq dipantau penyampaian agar selari dengan amalan dalam
maszab fiqh imam Syafie dan mashab akidah Al-Asyhariah.
Bagi pelaksanaan Kurikulum Hafazan al Quran JAKIM sebagai nilai
tambah Pendidikan di Skolah Menengah Agama Al Falah, beliau melantik NGO
berkaitan sekolah iaitu PIBG dan Persatuan Sahabat Tahfiz Al-Falah mengembleng
usaha menaja guru-guru tahmid hafazan.
Pelaksanaan amalan tahfiz al-Quran seawal jam 6.40 pagi hingga 8.15 pagi pada setiap hari
persekolahan diwajibkan kepada semua pelajar.
Bagi memantapkan amalan kerohanian pelajar, semua
pelajar diwajibkan mengikuti program pembinaan dan pembangunan insan sepanjang
berada di sekolah. Program-program wajib
ikuti seperti solat berjamaah lima waktu, berpuasa sunat, menjadi imam, bilal
dan pembimbing bacaan al-Quran untuk rakan sebaya. Pelajar juga wajib mengikuti Perkhemahan
Ibadah tiga kali setahun. Sukatan ilmu
bagi stiap Perkhemahan Ibadah itu akan dinilai oleh jawatankuasa bertugas yang
terdiri daripada guru-guru agama.
Keseluruhan
program Pendidikan pelajar ini dipacu dalam kerangka Pelan Tindakan
Kecemerlangan Pelajar (PETKA) dan Pembangunan Modal Insan (PMI) yang dibentangkan pada setiap awal tahun
kepada ajk PIBG dan semua ibu bapa. PETKA
dan PMI adalah program
pembangunan pelajar secara menyeluruh.
Program dibangunkan melalui modul yang
sudah diuji keberkesanannya dan juga modul baru yang difikirkan
berpotensi mencapai apa yang disasarkan
oleh pihak sekolah pada setiap tahun operasi.
Program PETKA dan PMI
tahun dibina bagi mencapai
objektif mengangkat semua keputusan peperiksaan persijilan pada ranking ‘ top 5 ‘ di peringkat JAIP, mengukuhkan
pencapaian cemerlang sukan dan berpesatuan
ke peringkat kebangsaan dan mengukuhkan pembinaan insan yang berteraskan al-Quran dan sunnah.
Bagi
pelaksanaan semua pelan yang dirancang, setiap aktiviti dilaksanakan secara berjadual
,tepat dan teratur. Pemilihan program
sedia ada disaring agar menepati
objektif. Penilaian dan penggunaan kos
yang berhemat. Bagi aktiviti sukan, jurulatih hanya dilantik bagi pasukan yang
mencapai tahap Johan di peringkat zona tau daerah. Pengawalan dan penyeliaan
oleh GPK Kurikulum untuk program kurikulum, GPK Kokurikulum untuk
program kokurikulum dan GPK HEP untuk program Bina Insan. Penyelasan aktiviti akan dilaksanakan dalam
mesyuarat harian setiap Rabu jam 7.40am
– 8.25 pagi di bilik pejabat Tuan Pengetua.
Bagi
menjelaskan aktiviti PETKA dan PMI, beberapa aktiviti dipaparkan beliau seperti
berikut:
BIL |
PROGRAM |
TARIKH / BULAN |
SASARAN |
KOS ( RM ) |
PETKA PMI |
|
1 |
MASISUPA |
Februari
- Mac |
Semua Pelajar |
11,664.00 |
PMI |
|
2 |
Jamuan Meraikan Pelajar Cemerlang |
April |
Pelajar Mendapat Atas 80 % |
7,600.00 |
PETKA |
|
3 |
Kelas Tambahan |
Februari
- Oktober |
Ting. 1 hingga Ting. 5 |
30,000.00 |
PETKA |
|
4 |
Seminar Peperiksaan |
Jun
- Oktober |
Ting. 3 / 4 / 5 |
4,000.00 |
PETKA |
|
5 |
Kem Latih Tubi |
September |
Ting. 3 / 4 / 5 |
7,000.00 |
PETKA |
|
6 |
Ujian Dan Penilaian |
4
Kali Setahun |
Semua Pelajar |
2,000.00 |
PETKA |
|
7 |
Kuliah Dhuha |
2
Kali Sebulan |
Semua Pelajar |
2,700.00 |
PMI |
|
8 |
Bimbingan Bacaan Kitab |
2
Kali Sebulan |
Semua Pelajar |
1,350.00 |
PMI |
|
9 |
Kelas Pemulihan Al Quran ( Asrama ) |
Februari
- November |
Pelajar Asrama |
16,200.00 |
PETKA |
|
10 |
Senaman Pagi |
Februari
- November |
Pelajar Asrama |
1,350.00 |
PMI |
|
11 |
Program Tahsin Solat |
Mac |
Semua Pelajar |
2,000.00 |
PMI |
|
12 |
Bengkel Kemahiran Belajar |
Mac |
Semua Pelajar |
2,000.00 |
PETKA |
|
13 |
Kursus Pengurusan Jenazah |
April
Dan Oktober |
Semua Pelajar |
3,000.00 |
PMI |
|
14 |
Lawatan Pelajar Cemerlang |
April |
Pelajar Cemerlang |
4,600.00 |
PMI |
|
15 |
Kursus Kepimpinan Pengawas |
April |
Pengawas Sahaja |
3,100.00 |
PMI |
|
16 |
Karnival Ilmiah Dan Sukan ( KARISMA ) |
Mei |
Semua Pelajar |
6,000.00 |
PMI |
|
17 |
1 Pelajar 1 Sukan |
April |
Semua Pelajar |
1,120.00 |
PMI |
|
18 |
Hari Anugerah Kecemerlangan |
Jun |
Semua Pelajar |
7,000.00 |
PETKA |
|
19 |
Kem Kecemerlangan Pelajar |
Julai |
Pelajar Cemerlang Pep. 1/2 Tahun |
3,500.00 |
PETKA |
|
20 |
Tadarus Dan Khatam Al Quran |
Ogos |
Semua Pelajar |
2,000.00 |
PMI |
|
21 |
Sambutan Perayaan Kemerdekaan |
16
September |
Semua Pelajar |
2,200.00 |
PMI |
|
22 |
Seminar Kerjaya |
Oktober |
Semua Pelajar |
1,000.00 |
PMI |
|
23 |
Bengkel Mata Pelajaran |
September |
Tingkatan 3 / 4 / 5 |
9,000.00 |
PETKA |
|
24 |
Majlis Restu PBSMR / SMA / SPM |
Oktober |
Tingkatan 3 / 4 / 5 |
3,000.00 |
PETKA |
|
25 |
Solat Hajat Perdana |
September |
Semua Pelajar |
4,800.00 |
PETKA |
|
26 |
Bengkel Sembelihan |
Oktober |
Semua Pelajar |
4,000.00 |
PMI |
|
27 |
Program Motivasi |
September |
Semua Pelajar |
600.00 |
PMI |
|
28 |
Pengurusan Di Surau (Sejadah Dan Al-Quran) |
Sepanjang
Tahun |
Semua Pelajar |
3,000.00 |
PMI |
|
29 |
Tayangan CD Agama / CD Nasihat /CD Motivasi
/ Dll |
4
Kali Setahun |
Semua Pelajar |
500.00 |
PMI |
|
30 |
Tamrin ( Mengikut Tingkatan ) |
2
Kali Setahun |
Semua Pelajar |
1,000.00 |
PMI |
|
31 |
Tamrin Naqib Dan Naqibah |
2
Kali Setahun |
Semua Pelajar |
1,000.00 |
PMI |
|
32 |
Malam Kebudayaan Dan Kesenian Islam |
Novemder |
Semua Pelajar |
2,000.00 |
PMI |
|
33 |
ZIarah Dan Dakwah Dalam Masyarakat |
Jun |
Pimpinan Badan Dakwah Dan PMI |
4,000.00 |
PMI |
|
34 |
Muqayyam Perkelahan |
Ogos |
Pelajar Ting. 1
Dan 2 |
2,000.00 |
PMI |
|
35 |
Sayembara Penulisan Islam |
Mei |
Semua Pelajar |
500.00 |
PMI |
|
36 |
Pidato Di Perhimpunan |
Julai |
Semua Pelajar |
500.00 |
PMI |
|
37 |
Hari Terbuka Asrama |
Julai |
Pelajar Asrama |
1,000.00 |
PMI |
|
38 |
Program 4 K Jabatan Agama Islam Pahang |
Jun |
Semua Pelajar |
12,000.00 |
PMI |
|
39 |
Penajaan Program Tahfiz Al-Quran |
Sepanjang
Tahun |
Pelajar T1 & T2 Pelajar Terpilih T3,
T4 & T5 |
78,000.00 |
PETKA |
|
40 |
Kelas Peningkatan Al-Quran |
Jun
- Oktober |
Pelajar Melepasi 50 % |
5,000.00 |
PETKA |
|
41 |
Kelas Peningkatan Bahasa Arab |
Jun
- Oktober |
Pelajar Melepasi 50 % |
5,000.00 |
PETKA |
|
42 |
Kelas Pemulihan Al-Quran |
April
- Oktober |
Pelajar Gagal Melepasi 50 % |
8,000.00 |
PETKA |
|
43 |
Kelas Pemulihan Bahasa Arab |
April
- Oktober |
Pelajar Gagal Melepasi 50 % |
8,000.00 |
PETKA |
|
44 |
Tamsik Hafazan |
Jun
Dan Oktober |
Semua Pelajar Program Tahfiz |
2,000.00 |
PETKA |
|
45 |
Kolaborasi Dengan SEMESTA |
Oktober |
5 Mata Pelajaran |
600.00 |
PETKA |
|
3.2. Pencapaian tokoh dalam bidang
pendidikan.
Selain menjadi seorang karyawan, beliau juga
merupakan seorang pengetua di
Sekolah Menengah Agama Al-Falah Batu Talam, Raub. Usaha
membangunkan sekolah dilakukan beliau dengan berusaha melengkapkan prasarana
sekolah bagi meembolehkan pekerja guru dan bukan guru serta pelajar memainkan
perananan masing-masing semaksimumnya.
Dengan program yang dirancang, dijalankan
dengan pemantauan dan saling bekerjasama warga sekolah, pihak sekolah meraih
anugerah Johan Keceriaan dan Kerohanian Sekolah Agama Kerajaan Pahang
013,2014,2018. Sekolah juga meraih Johan
Pengurusan Tahfiz Terbaik Sekolah Agama Kerajaan Pahang 2017,2018. Lonjakan
pencapaian PMR tiga tahun berturut-turut pada 014,22015,2016. Lonjakan pencapaian Mumtaz Sijil Menengah
Agama @ 4 Thanawi tahun 015,016,2017,2018.
Dengan pencapaian institusi sekolah yang
diseliannya dan sejumlah karya yang disumbangan dalam pasaran buku. Juga aktiviti memajukan pemikiran masyarakat
melalui siri seminar dan bengkel, beliau
dianugerahi Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) pada tahun 1995, 2003,
2007,2015 dan 2019. Pada tahun 2015, beliau dianugerahi Tokoh Ma'al Hijrah
Negeri Pahang bagi ketegori Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam sempena Ma'al
Hijrah 1437. Seterusnya, sebagai penjawat awam yang telah dengan gigih memberi
sumbangan bermakna sehingga ke peringkat kebangsaan, beliau dianugerah Pingat Perkhidmatan Cemerlang (P.P.C.) pada
tahun 2016.
KEJAYAAN TOKOH DALAM BIDANG PENULISAN
4.1 Pencapaian dalam bidang penulisan.
Mukim Sega telah memberi beliau begitu banyak
kekuatan dan inspirasi untuk berkarya. Dalam bidang penulisan, beliau telah
mula menulis sejak di bangku sekolah menengah lagi. Hasil-hasil karyanya
berbentuk sajak sering disiarkan di dalam majalah tahunan sekolah. Kemudian
bakat penulisannya itu dilanjutkan dengan menulis rencana-rencana di akhbar
tabloid. Karya-karya penulisan beliau turut mendapat pengiktirafan. Antaranya,
beliau pernah memenangi anugerah budaya negeri Pahang pada tahun 1986 iaitu
ketika beliau berumur 25 tahun, Hadiah Sastera berunsur Islam 1988 iaitu Novel
Mereka Yang Tertewas yang telah dijadikan buku teks sastera SPM oleh DBP pada
tahun 1991-2001, Hadiah Sastera Berunsur Islam 2 pada tahun 1990 iaitu novel
Halangan dan Rintangan serta novel Al-Abrar dipilih dalam penilaian peringkat
akhir, Hadiah Sastera Nasional anjuran Utusan Publication & Distributors
pada tahun 1994, beliau memenangi hadiah utama pertandingan penulisan puisi
tradisional bertajuk Masyarakat Madani mengharungi zaman yang dianjurkan oleh
Permodalan Nasional Berhad pada tahun 1999.
Beliau turut dianugerahkan hadiah sagu hati dalam pertandingan
Penulisan Al-Manak pada tahun 2001 iaitu novel cerita rakyat yang bertajuk
Puteri Indung Gunung Tahan anjuran Nett Space Sdn.Bhd.2000. Pada tahun 2004,
beliau diberi Anugerah Pengkaryawan Sastera oleh Dewan Persuratan Melayu
Pahang. Pada tahun 2015 pula, karya beliau yang berjudul SARJANA BANGSA dipilih
memenangi tempat ke-2 dan wang tunai sebanyak RM12 000 dalam Sayembara
Penulisan ITBM, PENA serta BH dan pada tahun yang sama, novel beliau berjudul
CEBISAN MANTERA TERAKHIR dianugerah Hadiah Sastera Pahang Darul Makmur bagi
kategori novel berunsur Islam. Pada tahun 2018, cerpen beliau berjudul TIN
dinobatkan tempat pertama dan puisi beliau berjudul SEKEMBANG PAGI BERZIKIR
dinobatkan hadiah sagu hati dalam Sayembara Penulise DPMP-LKPP. Antologi puisi
beliau beerjudul RUMAH PERSINGAHAN BAPA
dipilih menerima hadiah sagu hati Sayembara Penulisan Dean Penulisan
Melayu Pahang (DPMP) tahun 2020.
Karya-karya yang dihasilkan oleh beliau adalah berunsur Islamik dan
karya tersebut bukanlah buku Agama. Walaupun begitu, segelintir masyarakat
beranggapan bahawa karya-karya yang dihasilkan olehnya merupakan buku Agama
sepenuhnya.
Banyak karya yang berjaya dihasilkan olehnya, antara yang pernah
dihasilkan ialah novel Gelora kehidupan yang telah diterbitkan pada tahun 1990
oleh Penerbitan Pena, Mereka Yang Tertewas yang diterbitkan pada tahun 1989
oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, Pahlawan Kecil pada tahun 1987 oleh Fajar Bakti.
Seterusnya novel pertama yang dihasilkan oleh beliau adalah novel Sheida:
sepinya hati seorang gadis yang diterbitkan oleh "K' Pub pada tahun 1988.
Pada tahun 1990 pula beliau berjaya menyelesaikan beberapa karya yang berjudul
Khalid Al-Walid & Abu Hurairah, Usman bin Affan, Bilal bin Rabbah &
Saad bin Abi Waqqash, Ali bin Abi Talib dan Salman Al-Farisi & Abu Dzar
Al-Ghifar yang dihasilkan oleh beliau bersama Mohammad Zaki Abd. Ghani yang
diterbitkan oleh"K" Pub & Distributors.
Pada tahun berikutnya, karya yang berjudul Pulangnya camar telah
berjaya dihasilkan olehnya yang diterbitkan oleh Creative Enterprise dan novel
berjudul Pendirian Ella diterbitkan oleh 'K' Pub pada tahun yang sama. Pada
tahun 1992 pula karya beliau yang berjudul Fatimah Az-Zahra : puteri Rasulullah
SAW diterbitkan oleh Mahir Publications. Seterusnya, dua buah novel beliau yang
berjudul Titisan dan Mencari Kekasih diterbitkan pada tahun 1993 dan sebuah
novel berjudul Hirisan pada tahun 1994, ketiga-tiga buah novel itu diterbitkan
oleh Creative Enterprise.
Pada tahun 1993 juga. illustrasi Salleh Haji Ahmad telah
menghasilkan karya
yang berjudul Ulasan dan soal jawab Mereka yang tertewas SPM
diterbilkan oleh
Penerbit Fajar Bakti. Pada tahun 1994, beliau turut menghasilkan
beberapa buah
novel lagi yang berjudul Rumah kecil ditepi danau diterbitkan oleh
Dewan Bahasa
dan Pustaka dan buku Soal jawab SPM-MEREKA YANG TERTEWAS
diterbitkan
oleh Creative Enterprise Sdn.Bhd. Pada tahun 1995 pula beliau
berjaya menghasilkan
tiga buah novel yang berjudul Mereka yang tertewas 2 dan novel
Al-Abrar telah
diterbitkan oleh penerbit yang sama pada tahun sebelumnya manakala
novel beliau
yang berjudul Menongkah wawasan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan
Pustaka pada
tahun yang sama.
Pada tahun 1998, novel berjudul Generasi berjaya dihasilkan olehnya
dan
diterbitkan oleh penerbit yang sama pada tahun 1995 iaitu Creative
Enterprise dan
tahun berikutnya belau menghasilkan novel berjudul Halangan dan
rintangan yang
diterbitkan oleh Dewan Bahasan dan Pustaka. Pada tahun 2001 beliau
menghasilkan
novel berjudul Sentuhan dan novel berjudul Bidadari cinta pada
tahun 2004 yang
diterbitkan oleh Creative Enterprise.
Pada tahun 2008, karya Antologi Puisi Penulis Pahang - HIJRAH
MUSAFIR
dihasilkan olehnya dan diterbitkan oleh Dewan Persuratan Melayu
Pahang. Novel
beliau yang seterusnya berjudul Misteri Kota Gelanggi diterbitkan
pada tahun 2010
dan novel Sembilu diterbitkan pada tahun 2011 oleh Penerbitan Ilham
Baru.
Seterusnya, karya beliau berjudul Cebisan Mantera terakhir
diterbitkan oleh Institusi
Terjemahan bahasa Melayu, Kuala Lumpur pada- tahun 2013 dan pada
tahun
berikutnya beliau menghasilkan karya berjudel Tokoh Ulama Negeri
Pahang (Panel
Penulis Bersama UIAM) Jabatan Agama Islam Pahang.
Pada tahun berikutnya beliau menghasilkan novel berjudul Sarjana
Bangsa yang
diterbitkan oleh Institut Terjemahan bahasa Melayu, Kuala Lumpur
pada tahun 2015.
Novel tersebut dipilih tempat ke-2 oleh Sayembara Penulisan ITBM,
PENA, BH
pada tahun yang sama novel tersebut diterbitkan dan memenangi
tempat ke-2. Novel
SARJANA BANGSA ini mengemukakan tema kemasyarakatan. 'Masyarakat
hanya dapat dibangunkan apabila setiap individu di dalam masyarakat itu
memiliki rasa cinta yang mendalam terhadap ilmu dan menghayati ajaran agamanya
(Islam). Ayat ini dipetik daripada novel Sarjana Bangsa.
Pada tahun 2015 juga, Antologi Puisi Penulis Pahang - POLIGENRE-
dihasilkannya diterbitkan oleh Dewan Persuratan Bahasa Melayu Pahang dan
karyanya berjudul HIJRAH DIRI diterbitkan oleh Institut Terjemahan bahasa
Melayu, Kuala Lumpur. Karya seterusnya yang dihasilkan berjudul RENDAH
diterbitkan oleh Yuyayuya Publication, Shah Alam pada tahun 2017 dan pada tahun
2018 beliau menghasilkan Antologi Puisi dan Cerpen Bersama Penulis Pahang dan
Antologi Syair Bersama Penulis Pahang, iaitu Ladang Harapan diterbitkan oleh
Dewan Persuratan Melayu Pahang serta Antologi Syair Bersama penulis pahang, TOK
SUJI BILANG, yang diterbitkan oleh Perpustakaan Awam Pahang. Pada tahun 2019,
karya beliau berjudul Hikayat Ulu Pahang, Berwaris Ke Mukim Sega diterbitkan
oleh Perpustakaan Awam Pahang dan Pahang FM menerbitkan drama radio berjudul
Permata Pulang ke Gangang sempena Maal Hijrah 1440.
Berdasarkan pernyataan tersebut, karya yang berjaya dihasilkan oleh
beliau melebihi 40 buah buku dan terdapat juga karya beliau masih dalam
pembikinan dan belum diterbitkan lagi. Antara karya beliau yang belum
diterbitkan berjudul Lirih dan Antologi Puisi: Rumah Bertiang Seri Merbau Saka.
Novel Lirih menceritakan mengenai seorang guru muda yang bernama Daliha berusia
akhir 20-an ingin melaksanakan tranformasi pendidikan di sekolahnya berasaskan
pemahamannya sebagai seorang muslim. Penjanaan pendidikan menjadi manusia itu
insan yang tunduk kepada pencipta.
4.2 Cabaran dalam menghasilkan novel.
Cabaran yang dihadapi oleh beliau dalam
menghasilkan karyanya ialah kekurangan modal. Dalam hal ini, beliau terpaksa
menangguhkan penerbitan karya tersebut selama beberapa tahun . Hal ini kerana,
beliau terpaksa menggunakan modal tersebut untuk perkara yang lebih penting,
selain daipada penerbitan karyanya. Selain itu, apabila karya telah berjaya
disiapkan kesukaran yang terpaksa dilalui oleh beliau adalah untuk mencari
syarikat penerbitan. Dalam hal ini, beliau perlu mencari syarikat penerbitan
yang mahu menerbitkan karya beliau. Seterusnya beliau juga menyatakan bahawa
terdapat karya yang berjaya diterbitkan tetapi tidak laris dipasaran. Hal ini
membuatkan sescorang karyawan itu berasa bimbang akan karya seterusnya tidak mendapat sambutan para pembaca.
Seterusnya, cabaran yang perlu dilalui bagi
menghasilkan sesebuah karya sastera ialah beliau terpaksa menghadapi pengkritik
sastera. Dalam hal ini, segelintir masyarakat tidak memahami karya tersebut
kerana karya tersebut menggunakan bahasa sastera yang mendalam. Oleh itu,
mereka mengganggap bahawa karya tersebut tidak mempunyai nilai dan maksud
tertentu.
Dalam menghasilkan sesebuah karya, seseorang
karyawan itu terpaksa mengambil waktu yang lama bagi menghasilkan karya
sehingga menyebabkan kesihatan mereka terjejas. Dalam hal ini, mereka kurang
melakukan senaman dan pergerakan anggota badan yang lain seperti berjoging. Hal
ini dikatakan demikian kerana bagi menghasilkan satu atau dua halaman muka
surat karya itu mengambil masa sekurang-kurangnya 3 jam untuk berjaya disiapkan
di samping sibuk dengan pekerjaan mereka yang lain. Oleh itu, masa yang
dihabiskan untuk menghasilkan sesebuah karya mengakibatkan aktiviti penjagaan
kesihatan tubuh badan mereka terbatas.
Hasanuddin Bin Md Isa juga ada menyatakan
bahawa cara beliau mendapatkan idea dalam menghasilkan karya ialah dengan
mengembara ke seluruh tempat termasuklah ke luar negara bagi mendapatkan dan
meluaskan pengalaman tentang kehidupan masyarakat di luar dan dalam negara.
Beliau telah mengembara di beberapa tempat di pelbagai negara seperti Songkla
dan Pattani di Thailand, Acheh, Borneo, Jordan dan juga Singapura. Beliau
mengembara di negara-negara tersebut bagi meluaskan pengalaman dan pengetahuan
seperti melawat ke tempat-tempat bersejarah. Beliau mengembara ke negara Jordan
untuk melawat kawasan peperangan seperti kawasan peperangan yang berlaku pada
zaman Rasulullah SAW.
Beliau juga menyatakan bahawa dalam penulisan
karya, beliau selalu berdialog bersama orang yang mahir dalam pelbagai bidang
pengetahuan agar mendapat pelbagai fakta dan ilmu dalam menulis karya. Beliau
turut menulis dan menyimpan ilmu pengetahuan yang telah dipelajari daripada
orang mahir tersebut dengan menghasilkan penalisan ini.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, tokoh telah banyak memberikan
sumbangan dalam bidang penulisan. Beliau telah memberikan kesedaran kepada para
masyarakat tentang pentingnya sikap kemasyarakatan dan keagamann dalam diri seseorang
itu dalam karya yang telah dihasilkannya. Tokoh juga telah menerima banyak
pencapaian sepanjang tempoh menjadi seorang karyawan yang berjaya. Selain itu,
beliau sering menyertai pertandingan dalam bidang penulisan dan memenangi
anugerah
kesusasteraan.
Selain itu, tokoh juga merupakan seorang bekas
pengetua sekolah di Sekolah Menengah Agama Al-Falah Batu Talam yang mempunyai
banyak pengalaman mengajar di sekolah-sekolah Menengah Agama Negeri Pahang.
Beliau telah menyumbangkan pelbagai idea yang bernas untuk diguna pakai oleh
guru-guru untuk semua subjek mata pelajaran mereka. Beliau turut berjaya
mengadakan kelas menghafaz Al-Quran yang wajib kepada pelajar-pelajar pada
waktu pagi. Sebelum beliau memutuskan untuk mengadakan tahfiz sepenuhnya di
sekolahnya, beliau pernah membuat perbandingan antara individu yang banyak
menghafaz al-Quran dan sebaliknya dan hasil kajiannya, individu yang banyak
menghafaz al-Quran dapat menghafal dan mengingati banyak fakta didalam setiap
pelajarannya manakala sebaliknya.
Beliau turut melibatkan diri dalam aktiviti badan-badan bukan
kerajaan (NGO)
dalam tempoh masa yang panjang. Kejayaan beliau menjadi contoh
kepada generasi muda di kawasan Raub, Pahang dan serata beberapa daerah
sekitarnya dalam bidang penulisan novel dan pendidikan dalam mencorak
keperibadian seseorang melalui karya yang dihasikannya.
HARAPAN
Sebagai seorang Karyawan, beliau berharap agar
matlamat membudayakan pemikiran positif dalam kalangan masyarakat dapat
dicapai. Selain itu, usaha beliau untuk menyedarkan masyarakat tentang
kepentingan hidup bermasyarakat dapat diteruskan sehingga Malaysia berjaya
membudayakan amalan ini dalam kalangan masyarakat. Oleh itu, beliau juga
berharap agar negara Malaysia akan dapat mengekalkan keamanan dan kesejahteraan
antara rakyat tanpa adanya perselisihan kefahaman antara masyarakat serta
mayarakat penyayang dapat diwujudkan.
PENUTUP
Oleh itu, tugas sebagai seorang karyawan yang
menggalas tugas sebagai seorang pengetua di Sekolah Menengah Agama Al-Falah
Batu Talam bukanlah mudah bagi seseorang yang tidak mengalaminya malah
pekerjaan tersebut memberikan pengalaman pahit manis yang mengajarkan erti
kehidupan, keagamaan dan kepentingan sifat kemasyarakatan dalam diri seseorang.
Memiliki minat dalam bidang penulisan ini, beliau dapat berkongsi ilmu dan
pengalaman beliau kepada para masyarakat yang membaca atau mengetahui
karya-karya yang telah beliau hasilkan.
Memiliki dua perkerjaan yang berlainan ini juga tidak mampu
dilakukan oleh sebarangan orang tetapi hanya mereka yang meminati akan perkara
tersebut dapat memikul perkerjaan tersebut tanpa ada keluh kesah yang diucapkan
dengan lisan.
Selain daripada memberi kesedaran tentang
kepentingan kebangkitan seseorang dalam sesuatu kegagalan melalui karya yang
dihasilkan, Hasanuddin Bin Md Isa telah melakukan pelbagai perubahan dalam
sistem pendidikan yang mana perubahan telah berjaya menaikkan lagi tahap
kecemerlangan para pelajar semenjak beliau menjadi seorang pengetua. Selain
itu, masyarakat perlu menyedari tentang usaha gigih yang telah disumbangkan
oleh tokoh disamping menghayati mesej yang telah beliau sampaikan melalui
pelbagai cara seperti penulisan karyanya. Oleh itu, kajian ini diharapkan dapat
membuka mata masyarakat untuk sentiasa menghargai usaha tokoh dalam menerapkan
budaya pemikiran positif dalam kalangan masyarakat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan