10 SOALAN BERITA HARIAN
Seperti yang dimaklumkan tadi, saya ingin
menjemput tuan menjadi tetamu kolum Nuansa Pengarang di BH yang disiarkan
setiap selasa.
Berikut adalah soalan berkaitan;
1) Apakah yang mendorong
tuan untuk menulis?
Bidang penulisan adalah bidang penyebaran
ilmu dan maklumat. Itulah
tarikannya. Saya sebagai guru rasanya
tidak cukup menyampaikan ilmu dan maklumat itu cuma di medan bilik darjah
sahaja. Alangkah eloknya segala
perolehan ilmu dikongsikan dengan
seramai mungkin khalayak masyarakat .
2) Umumnya, apakah yang
mencetuskan karya, pembacaan, pengalaman atau isu lain?
Seorang
pengarang akan mengarang karyanya untuk bacaan masyarakat; untuk karya itu itu
dapat dikutip ilmu dan teladannya.
Untuk itu, segala potensi yang dimiliki pengarang mesti digembeling
untuk mengelokkan rupa bentuk pengarangan yang hendak disampaikan. Dengan itu, segala perolehan ilmu baik sedia
ada atau melalui kajian terbaharu serta kesan amalan daripada perolehan ilmu
diadun dalam wacana yang dikarang.
Pengarang
tidak boleh menyembunyikan pengakuannya bahawa apa yang ditulis itu sebahagian
atau sedikit daripada pengalamannya.
Bagaimana dapat pengarang menghantar bahasa yang indah dalam karyanya
jika apa yang ditulis itu tidak benar-benar difaham, dihadam, dirasa
dan diamalkannya? Dengan kata
lain, isi karya itu itu bercampur baur juga dengan segala pengalaman, perolehan
ilmu dan daya kekreativiti pengarang mengolah karyanya.
3) Kalau ada siapa yang
banyak mempengaruhi kepengarangan tuan?
Seorang
penulis yang ingin berjaya dalam bidang penulisan perlu mempunyai keazaman yang
tinggi, penyelidikan bebas yang
berkesan, ketajaman dalam pengolahan bahasa dan kerja yang berterusan. Itu memang milik penulis. Namun faktor di luar diri penulis seperti
dorongan keluarga, rakan-rakan sepenulisan , rakan-rakan alam maya dan minat masyarakat memberi
peratus pengaruh mendorong
penulis untuk berkarya. Jadi memberi item tertentu secara rijid dalam nilai peratus sebagai faktor dominan pendorong kerja
penulisan seorang penulis tidak dapat dikeluarkan dengan tepat. Apa pun dalam setiap situasi kerja penulisan itu, ucapan terima kasih
disampaikan kepda semua yang mendorong saya menulis. Allah jua yang membalasnya atas sekelian
semangat yang dikongsikan dan doa yang dipanjat ke hadrat Ilahi mendoa kesejahteraan saya.
4) Tuan selalu tampil
dengan persoalan serius dalam karya, yang membabitkan persoalan
nasionalisme dan jati diri mungkin tuan ada ulasan untuknya?
Seorang penulis
karya kreatif bukan menulis untuk menghiburkan pembaca semata-mata. Ada mesej
dan pengajaran yang hendak disemat ke hati pembaca. Untuk itu, saya fikir aliran pemikiran
pembaca itu perlu dicabar. Bahan yang
disajikan mesti menggugah pendiriannya.
Persoalan yang dilontar perlu berjejak di hati pembaca untuk pembaca mempertimbangkan satu pendirian baru dalam kehidupan. Isi
cerita adalah pengkongsian jiwa
pengarang dan pembaca. Di situlah ada
penghayatan pembaca terhadap isi
karya. Pembaca berasa dia dan karya
itu ada kesinambungan rasa.
Lalu
sejumlah karya seperti Mereka Yang Tertewas
(DBP 1990), Halangan dan
Rintangan (DBP 1991) , Sentuhan
(Creative Enterprise – 1996) Al-Abrar
(Creative Enterprise Sdn. Bhd), Bidak-Bidak Di Papan Perjuangan (Ilham Baru – 2010) Cebisan Mantera Terakhir
(ITBM 2012), Sarjana Bangsa (ITBM 2015), Hijrah Diri (ITBM 2015) dan lain-lain karya dihasilkan
5) Siapa pengarang yang
tuan kagumi, jika ada
Saya
kagum pada Hamka. Karyanya sarat dengan ilmu dan pengajaran. Penceritaannya meluncur dari satu episode ke satu
episode ibarat air mengalir tidak berhenti-henti; demikian inti
pengajaran daripada tulisan beliau itu terus terjerlus ke kalbu, timpa-menimpa
menerbitkan keinsafan dan kewaspadaan.
Pengarangan
Anwar Ridhwan menimbulkan kekaguman dengan permainan bahasa yang tidak ‘ klise
‘. Saya fikir itu kekuatan yang patut
dicontoh oleh penulis-penulis lain.
6) Bilakah tuan menulis?
Pagi, petang atau malam?
Bagi
seorang penulis, masa itu anugerah terbaik untuk dimanfaatkan. Dengan itu juga setiap masa adalah sama bagi
seorang penulis. Namun dalam menulis
karya yang keras jua sarat tema dan
persoalannya, masa yang cukup tenang itu
diperlukan. Jadi bila masa yang tenang
itu? Masa tenang semula jadi ada apabila semua manusia dan unggas
beristirahat. Masa tenang itu juga boleh
diperoleh apabila pengarang melarikan dirinya daripada bersibuk-sibuk dengan persendirian, urusan keluarga dan
masyarakatnya.
Selain
itu penulis menulis bukan ditentukan oleh faktor masa sahaja. Faktor lain seperti ketenangan fikir, tubuh yang sihat, jiwa yang membara
berkarya dan perolehan ilham
berterusan mengasak penulis berkarya.
Tentu sekali urusan membariskan
setiap kata itu memerlukan ketenangan dalam dan luar diri penulis. Maka ketenangan di luar diri penulis itu
sahaja yang selalu diperhatikan oleh manusia.
7) Adakah tuan menulis
secara tetap, berjadual, dalam bilik khas atau boleh menulis di mana-mana
sahaja.
Seoran
penulis yang konsisten dalam dunia pengarangan
perlu menjadualkan kerja penulisannya.
Dia perlu menulis dan terus menulis
tanpa mengira masa dan
tempat dan tanpa perlu memikir akan kesusahan hilangnya idea dan kesinambungan berkarya. Setiap yang dipandang, dilihat, didengar,
dirasa dan ditaakul adalah bahan terbaik yang patut dirakamkan. Jadi pemikiran mencapah itu perlu untuk
mendapatkan sebanyak mungkin perolehan bahan.
Apa pun istilah ‘ pemeraman’ yang
dipopularkan bagi mendidik penulis baru itu
adalah baik juga di peringkat awal.
Namun bagi penulis, ‘ pemeraman’ itu akan merosakkan jiwanya jika tempoh ‘ pemeraman itu terlalu lama.
Walaupun
begitu, selepas penggunakan teknologi perkomputeran diperkenalkan dan akses internat bertambah pantas; patutnya
proses ‘ pemeraman’ itu berlaku singkat.
Penulis boleh mencari bahan melalui akses internet dalam dunia tanpa
sempadan ini. Namun begitu, bagi
melancarkan kerja penulisan, penulis
perlu ada pekakasan Note Book ATAU
LapTop yang boleh dibawa ke sana ke mari. Ini penting untuk merakamkan segala maklumat
dalam fail ‘ pemeraman ‘.
Selain itu, melalui
penggunaan pekakasan IT ini,
penulis dapat mengumpulkan genre tulisannya dalam bentuk fail khusus seperti i. Karya dalam perancangan ii. Karya dalam penyelidikan iii. Karya yang sedang ditulis iv. Karya yang ditangguhkan penulisan v. Karya yang siap dan belum disemak vi. Karya yang sudah siap dan bersedia
dihanatr ke penerbitan. Vii. Karya yang sudah dihantar ke penerbitan.
8) mungkin tuan ada ritual
tersendiri sebelum/semasa menulis misalnya sukakan muzik dipasang, atau suka
bersunyi-sunyian?
Sebagai
penulis yang menggarapkan unsur Islami
dalam karya, maka ritual ibadah yang dianjurkan oleh Islam itu satu asset dalam
terapi diri. Maka hendak diceritakan
satu persatu boleh dianggap riak oleh pembaca.
Tidak menceritakan ritual yang dilakukan menutup ruang dakwah kepada manusia.
Apa
pun sebagai seorang muslim, beristighfar itu itu kunci kepada keinginan
mendampingi Pencipta. Dan segala zikir yang ma’thur diamalkan berterusan menundukkan diri mahkluk
kepada Pencipta. Maka mengerjakan segala kefarduan ibadah itu menenangkan hati
manusia.
Dalam
berhubung dengan manusia, amalan amar makruf dan nahi munkar berjalan seiring
dengan kerja-kerja pengkaryaan.
Tidak ada rasa serba-salah tidak
menyampaikan apa yang hak disampaikan.
Namun bagi pengarang kreatif, pemakaian bahasa beralas, berkias dan
kelunakan gaya bahasa adalah kebijaksanaan untuk mengajak kepada kebaikan dan
menegur hal-hal kemungkaran.
9) Biasanya berapa masa
yang tuan ambil untuk menghasilkan karya bermula dengan proses memeram idea.
Tempoh masa penghasilan sesuatu karya bergantung kepada tema dan persoalan yang
hendak ditampilkan kepada pembaca. Bagi
tema yang ringan berkisar dari segi mengeratkan silaturahim sesama manusia;
masa yang digunakan tidaklah lama. Bagitu juga bagi karya yang tidak memerlukan
plot yang rumit, jalinan ceritanya dapat ditulis dengan pantas. Maka masa yang diambil juga singkat. Sebagai contohnya sewaktu penghasilan novel
GENERASI (Creative Enterprise
1994). Oleh kerana novel ini cuma menceritakan kehidupan biasa
belia-belia di Pulau Tanggul,
Terengganu. Pengarang cuma pergi sekali ke sana, melihat kehidupan belia yang
mencari arah kehidupan lalu sepulangnya terus menulis karya kreatif setebal
240 halaman. Karya itu Cuma memakan waktu 24 hari sahaja penulisannya.
Namun
menghasilkan karya berat seperti MEREKA YANG TERTEWAS, AL ABRAR, SENTUHAN,
CEBISAN MANTERA TERAKHIR , SARJANA BANGSA, HIJRAH DIRI; kerja penyelidikan
memakan waktu bertahun-tahun, kerja penulisan tersangkut-sangkut oleh
kekurangan sumber ilmiah dan perbandingan.
Namun Alhamdulillah, kegigihan itu menghantar pengarang ke nokhtah akhir penulisan. Dengan kata lain, bagi karya yang memuatkan
tema berat, penjanglah tempoh penyelidikan dan panjang juga tempoh
penulisannya.
10) Karya yang manakah tuan
fikir paling susah/lama untuk dihasilkan dan yang mana pula mudah disiapkan.
Semua karya yang saya hasilkan saya fikir susah juga hendak disiapkan. Setiap satu karya itu membawa tema, persoalan
dan penceritaan yang berlainan. Maka
menulis setiap karya yang berbeza itu memerlukan penyelidikan yang panjang juga.
Dari segi tempoh masa menyiapkan sesuatu karya itu, tentulah ramai
berpendapat karya yang nipis itu cepat disiapkan. Karya remaja lebih cepat disiapkan berbanding
karya untuk golongan dewasa. Itu
pendapat umum. Dalam praktikalnya ada
karya remaja dan nipis yang saya hasilkan memakan masa lama juga. Contohnya novel MISTERI KOTA GELANGGI terbitan Ilham Baru- Kuala Lumpur 2010. Kisah di dalamnya cuma kisah pengembaraan
sekumpulan remaja ke Gua Kota Gelanggi.
Semasa berkhemah di kawasan gua tersebut, mereka terserempak dengan
sekumpulan penjahat yang memproses dadah.
Lalu mereka diperangkap dan kemudiannya dapat melepas diri dengan
bantuan orang kampung. Dari segi
penceritaannya mudah, tetapi penulis
novel terpaksa berkali-kali memanjat kompleks Gua Kota Gelanggi itu untuk
melihat secara dekat pelataran tempat.
Terpaksa juga mencari kisah silam Gua Gelanggi itu untuk dipaparkan
kepada pembaca.
Telahan lagi sewaktu menulis karya SARJANA BANGSA yang sarat dengan perbahasan
falsafah dan pemikiran moden, cabaran semasa dan cadangan penambahbaikan
masyarakat. Penulisan karya kreatif
berunsur ilmiah ini bukan setakat sukar dari segi kerja penyelidikannya, malah
sukar juga dalam menyusun plot dan pengolahan bahasanya. Namun begitu, penulis yang inginkan
pemikirannya ditatap oleh masyarakat mesti berusaha merungkai segala kesukaran
yang dihadapainya dengan cukup tabah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan