PERLOMBONGAN EMAS BAWAH TANAH ( Lode Mining) DI RAUB


Raub merupakan tasik emas Malaya.   Kerana itu, kawasan ini dikenali dengan gelaran Pahang Gold Belt  berkeluasan 14,000 batu persegi. 

Raub Australian Gold Mine Company Limited (RAGM) telah membeli 20 batu persegi kawasan lombong

Kawasan ini meliputi kawasan Raub Hole,  Western Lode Mine , Stope Mine  dan di utara Bandar Raub terdapat Eastern Lode Mine.

Kawasan dilombong   melibatkan Raub Hole Mine terletak  berhampiran Western Lode dan Old Raub Mine  di selatan bandar Raub.  Kawasan ini didapati kekurangan emas.   Lombong ini ditutup pada 1894.  Sesudah itu, Bukit Hitam Mine di utara Raub  Hole Mine dibuka . Selain itu Anderson Mine dan Bukit Komen Mine turut dimajukan.  Lombong yang terletak diutara sekali iaitu Lombong Bukit Jelllis digali sedalam 350 kaki dan mampu mengeluarkan 12 penny / weigh pada setiap satu tan bijeh.

Pada tahun 1894, Lombong Bukit Melaka dibuka  dan kemudian diikuti  pembukaan Lombong Sungai Agas.  Kawasan lombong Sungai Agas ini mempunyai nilai emas bermutu tinggi.

RAGM melaksanakan kerja pelombongan dedah dan bawah tanah.   Kaedah perlombongan bawah tanah (lode Mining)  dikenali sebagai lombong shaf  lebih menjimatkan kos untuk  mengeluarkan emas bermutu tinggi dari perut bumi.  Dalam kaedah Shaf ini,  ahli geologi menganalisis sampel tanah  untuk mendapatkan kedudukan jaluran emas.  Sesudah itu sebatang rod berjejari besar akan ditumbuk ke dalam tanah.  Tanah di dalam rod dibawa keluar lalu wujud perigi lombong.  Sesudah itu winch, sehenis alat yang seakan-akan lift digunakan untuk menurun dan menaik pekerja, bijil, kayu penyanga dan peralatan perlombongan.

Pada kedalaman 100 kaki, pekerja akan mengerusi dinding untuk membina terowong. Laluan mendatar sebelar empat kaki  dan tinggi enam kaki dibuat.  Kayu balak ditopang ke dinding dan bumbung terowong bagi mengelakkan runtuhan.   Emas  yang terdapat dalam batu pejal dikeluarkan melalui letupan terhad .  Serpihan batu dimasukkan ke dalam kereta tolak (loko)dan dibawa ke permukaan bumi melalui  lift.  Serpihan batu itu dibawa ke kilang pengisar dan dikisab sebesar bola tenis
Serpihan batu yang tidak mengandungi emas akan diasingkan.  Serpihan batu yang mengandungi emas akan dicampur air lalu dikisan membentuk bubur tanah. Bubur tanah ini dialirkan ke dalam tangki besar dan dicampur dengan serbuk zink bagi mengasingkan batu dengan emas.
Serbuk emas dimasukkan ke dalam tangki pelebur .  Emas cari akan dimasukkan ke dalam acuan dan gas klorin dimasukkan untuk mendapatkan emas tulen.   Bar emas seberat 400 auns terbentuk dari acuan dan label loji emas dicop pada bar emas tersebut.


Pada waktu serangan  Jepun, RAGM membina terowong selebar 5 kaki dan 6 kaki lebar dan sepanjang 100 kaki  di Bukit Koman bagi mengelak daripada serangan Jepun.  Di sini, ditempatkan makanan, ubat-ubatan dan tempat perlindungan pekerja  jika berlaku serangan udara oleh pihak Jepan.

Pada 10 Mei  1958, satu kemalangan di Lombong Derrick telah meragut 12 nyawa.  Kejadian ini berlaku semasa para pekerja menebuk terowong lama yang dipenuhi air.  Air dari terowong itu membanjiri  terowong baru dan menyebabkan pekerja yang bekerja di terowong baru mati lemas. Hal ini berlaku kerana pelan lombong bawah tanah telah dimusnahkan oleh tentera Jepun semasa menguasai kawasan perlombongan ini.  Ini mengakibatkan pelombong tidak  dapat memastikan terowong yang sudah dan belum ditebuk.  Usaha mengeluarkan air dari terowong memakan masa 8 minggu dan selepas 4 bulan , baru mayat mangsa dapat dibawa keluar.  Ini menyebabkan pekerja mulai bimbang meneruskan kerja di lombong shaf dan RAGM juga  turut ragu meneruskan usaha perlombongan  shaf tersebut.


Insiden ini   sangat menjejaskan aktiviti perlombongan RAGM di Raub.  Pada 1957, RAGM mempunyai 615 orang pekerja telah merosot kepada 267 orang. Faktor utama ialah ancaman keselamatan oleh gerila komunis  selepas pembunuhan Sir Hendry Gurney di Bukit Frazer.  Pekerja Cina yang  tinggal di Teras telah dipindahkan ke Ipoh.  Selain itu  kemerosotan harga emas dan berlaku pemogokan pekerja berterusan menyebabkan kos perlombongan merosot.Akhirnya pada 19 Disember 1961, RAGM menutup operasi perlombongan di Raub.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan