BERMULANYA INSTITUSI ORANG KAYA LIPIS

 Oleh kebimbang akan keselamatannya anaknya, akan Seri Dewi menasihati anaknya agar segera beredar dari Perak.  Maka hal itu diberitahu kepada Raja Bendahara lalu Raja Bendahara yang bijak itu dengan senang melepaskan anaknya pergi ke Pahang 5 beranak dan dua orang pengawal peribadi.  Rombongan itu terdiri daripada bapa saudaranya , Panglima Hang Semaon dan Panglima Mat  Saih.


Dari Kuala Perak, Baginda Demu dan orang-orang menaiki sebuah perahu lalu belayar ke arah selatan.  Setelah beberapa lama di laut, maka sampailah ia di Bentan.  Pada masa itu, Raja Abdul Ghaffur sedang memerintah Johor dengan gelaran Sultan Muzaffar Syah dari  tahun 1564 Masihi sehingga 1570 Masihi.  Anakanda Baginda Raja Abdullah menjadi Yam Tuan Muda Riau (Johor).   Maka kedudukan mereka dalam kekerabatan kekeluargaan masih dalam  lingkungan  kerabat Marhun Bendahara Tun Perak Melaka juga. Apabila tiba di Bentan, Baginda Demu  telah masuk mengadap Yam Tuan Muda Riau.  Ia menyembah tujuannya sebagaimana yang diperintah oleh ayahanda, Baginda Temu


                Mendengar sembah Baginda Demu itu, maka Yam Tuan Muda Riau pun bertitah, “ Silalah saudara kita ke Pahang kerana di sana negeri masih gugup dengan rimba raya lagi pun sunyi.”   Setelah mendapat persetujuan , Yam Tuan Muda itu ; maka Baginda Demu pun belayar menuju ke Kuala Pahang.  Di Kuala Pahang, Baginda Demu pun mengadap Bendahara Pahang.  Ia mempersembahkan segala tujuannya kepada Baginda.  Tujuan Baginda Demu itu diperkenankan oleh Bendahara Pahang lalu ia membenarkan ia mudik ke Sungai Pahang.

                Bendahara berkata, “ Carilah di mana jua suatu tempat yang dipersetujui. Silalah buat asalkan jangan bergaduh dengan orang lain.”

                Teramatlah gembiranya Baginda Demu kerana telah mendapat persetujuan Bendahara itu. Maka ia pun mencari perahu galah untuk digunakan memudiki Sungai Pahang.  Apabila telah mendapat perahu yang sesuai, maka perahu itu dimuatkan dengan bekalan.  Maka tempat ditujunya ke tempat yang selamat di mana adanya pentadbiran Maharaja Perba Jelai di Hulu Pahang.  Maka dipilih begitu kerana  Maharaja Perba Jelai itu ada jua tali kekerabatan dengan  Raja Bendahara di Perak.  Setelah mustaid semuanya, maka Baginda Demu dengan orang-orangnya mudiklah.  Setelah beberapa hari mudik, maka sampailah Baginda Demu di satu tempat baru dibuka oleh orang-orang Islam yang datang dari Minangkabau.  Ia pun singgah di situ.


                Selepas dua tiga hari berhenti di tempat yang baru dibuka itu, maka Baginda Demu mudiklah. Akhirnya sampailah Baginda Demu di Kuala Temerloh.  Ia mendapati Kuala Temerloh tidak berapa jauh bezanya dengan kampung yang disinggahnya dahulu dan berhenti di situ beberapa hari.


                Setelah beberapa hari berhenti di Kuala Temerloh, barulah  Baginda Demu meneruskan perjalanannya. Ia mendapati perjalanannya amat sukar kerana pada masa itu, tempat-tempat di kiri kanan Sungai Pahang itu masih dipenuhi dengan hutan dan tidak banyak didiami orang.


                Pada suatu hari , maka sampailah Baginda Demu di suatu kuala sungai di sebelah kanan mudik.  Apabila didengarnya bunyi suara orang ramai di kuala sungai itu, maka Baginda Demu pun berhenti di sana. Ia mendapati beberapa orang asli berpondok di sana.


                Apabila melihatkan Baginda Demu singgah di tempat kediaman mereka, maka beberapa orang asli itu datang menghampiri orang-orang yang baru sampai itu.  Ramai juga yang lari.  Orang-orang yang datang menemui Baginda Demu itu dipujuk dengan baik.  Mereka dinasihatkan supaya jangan takut akan dia.  Dengan cara itu, maka dapatlah Baginda Demu bercakap-cakap dengan mereka.


                Baginda Demu mendapati tempat itu amat sesuai untuk dijadikan tempat kediaman.  Dengan sebab itu,  ia pun berunding dengan orang-orang asli di situ. Orang-orang asli itu pun memberitahu Tok Batin, ketua mereka.  Tok Batin berempat bersaudara tidak bersetuju dengan cadangan Baginda Demu itu.  Sekiranya orang yang mendatang itu masih berkehendak juga, maka ia mestilah dibeli dengan emas.

                Dengan takdir Allah jua, sebelum Subuh Baginda Demu telah turun menjala lalu sebiji tajau (pasu) masuk dalam jalanya.  Di dalam tajau itu penuh dengan barang emas.

                Setelah memuatkan tajau ke dalam perahu, maka Baginda Demu pun menunaikan solat fardu Subuh. Apabila telah selesai sembahyang Subuh, maka mereka un berkayuh mudik mendapatkan perahu besar mereka. Tajau itu pun dimasukkan ke dalam perahu besar.

                Apabila telah selesai makan alas perut, Baginda Demu pun mudik semula. Setelah beberapa hari mudik, maka sampailah Muhamad Ali Jaadar ke kuala sungai tempat ia singgah dahulu.

                Setelah selamat perahunya ditambat, maka Baginda Demu dengan diikuti oleh beberapa orang naik ke darat menemui Tok Batin berempat bersaudara. Apabila berjumpa, maka bersemukalah Baginda Demu dengan Batin berempat bersaudara iaitu Batin Serindun, Batin Tualang, Batin Teberau dan Batin Pak Sungkai. Maka berundinglah Baginda Demu dengan batin-Batin tersebut.

                Apabila telah ditetapkan tempat dan harganya, maka Tok Batin Saridun pun memanggil orang-orangnya yang ada di situ. Ia memberitahu anak buahnya supaya tidak ragu-ragu lagi. Katanya, “ Kami berempat bersaudara dengan semua puak kami telah bersetuju menjual tempat ini iaitu satu kawasan dari Batu Redap (sempadan daerah Jerantut dengan daerah Temerloh) di sebelah hilir ke Tanjung Lindong di sebelah hulu kiri kanan Sungai Pahang kepada encik yang baru datang ini yang bernama Baginda Demu dengan harga dibayar emas sebanyak: ‘ Segantang Ulang Aling, Sedasar Bali, Secekok Lengan Baju ’.  Dengan ini maka tempat itu terserahlah kepadanya selama-lamanya. Kami sekelian tidaklah berhak lagi di tempat itu.”

                Percakapan Tok Batin itu dijawab oleh Baginda Demu dengan berkata, “ Wahai deme sekelian. Sungguh pun tempat yang tersebut itu sudah aku beli dan Tok Batin sudah serahkan kepada aku, tetapi aku tidak larang deme sekelian duduk dan cari makan di tempat yang diserahkan kepada aku itu, asalkan deme sekelian mahu menurut hukun dan perintah aku pula.”

                Maka percakapan Baginda Demu dengan  sekelian batin itu adalah satu ‘waad’ @ atau janji penyerahan.  Lalu terserahlah kawasan tersebut kepada Baginda Demu.  Untuk mentadbir kawasan tersebut, Baginda Demu mengangkat bapa saudaranya bernama Hang Semaun @ Ismaun menjadi ketua.  Kemudian daripada itu dititah oleh Baginda Raja di Johor Riau mengangkat Hang Semaon@Ismaun ini menjadi Orang Kaya Lipis Yang Pertama.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan